Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkkopelipalvelinten viestintäkäytäntöjen jälleenmallintaminen

Määttä, Janne (2021-04-27)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202105047690.pdf (341.1Kt)
nbnfioulu-202105047690_pdfa_report.xml (229.7Kt)
nbnfioulu-202105047690_mods.xml (10.46Kt)
nbnfioulu-202105047690_solr.xml (25.15Kt)
Lataukset: 


Määttä, Janne
J. Määttä
27.04.2021
© 2021 Janne Määttä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047690
Tiivistelmä
Tässä paperissa tulen käsittelemään palvelinohjelman matkimista, eli emulointia, sekä protokollien jälleenmallintamista ilmiönä. Samalla käsittelen siihen liittyviä mahdollisia juridisia ongelmia käymällä läpi ennakkotapauksia maailmalta. Päätin tarkastella ilmiötä lähemmin massiivisten nettiroolipelien(MMORPG) näkökulmasta, sillä näiden pelien emuloinnin ympärille on kehittynyt yhteisöjä, sekä useita emulaattoreita niin suljettuina, kuin avoimen lähdekoodin ratkaisuinakin. Samoin juuri tämän kategorian peleihin liittyen löytyy esimerkkitapauksia tekijänoikeus kiistoista, joita tarkastelemalla pyrin tuomaan esille tekijöitä jotka mahdollisesti vaikuttavat yksityisten palvelimien toiminnan laillisuuteen immateriaalioikeuksien suhteen.

Tulen myös havainnollistamaan kuinka laajasta ilmiöstä on kyse kun puhutaan nk. Yksityisistä palvelimista. Samalla käyn läpi mahdollisia syitä miksi tällaisen palvelun tarjoaminen on kuitenkin ongelmallista ja usein lainsäädännön harmaalla alueella vaikka jälleen mallintamisen seurauksena tuotettu ohjelmisto olisikin täysin alkuperäinen teos. Pelin protokollan tutkimiseen voi olla muitakin syitä emulaattorin kehityksen lisäksi ja käsittelenkin lyhykäisyydessään myös peleissä huijaamista.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen