Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Haastava käyttäytyminen, sen ennaltaehkäisy ja tukitoimet

Lepola, Anni (2021-04-30)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202105047717.pdf (565.1Kt)
nbnfioulu-202105047717_pdfa_report.xml (259.0Kt)
nbnfioulu-202105047717_mods.xml (11.32Kt)
nbnfioulu-202105047717_solr.xml (26.59Kt)
Lataukset: 


Lepola, Anni
A. Lepola
30.04.2021
© 2021 Anni Lepola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047717
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan haastavaa käyttäytymistä ilmiönä, sen ennaltaehkäisyä ja tukitoimia. Tutkielmani keskeisenä tavoitteena on selvittää, mitä on haastava käyttäytyminen, mistä se voi johtua sekä kuinka haastavaa käyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä. Kandidaatintutkielma on tehty narratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Kirjallisuuskatsauksessa tuodaan esille jo olemassa olevien tutkimusten johtopäätöksiä tiivistäen. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus ajankohtaistaa tutkimustietoa ja antaa yleisen katsauksen tehdyistä tutkimuksista, vaikkei tarjoa lopulta omaa analyyttistä tulosta.

Käyttäytymisestä aiheutuvat ongelmat ovat jokapäiväisiä ja niiden vähentämiseen tarvitaan ymmärrystä ja keinoja puuttua. Haastavaan käytökseen oikeilla keinoilla puuttuminen vaatii sen, että on tiedettävä käytöksen takana piilevät syyt. Jotta voidaan puhua haastavasta käyttäytymisestä, on erotettava se normaalista käyttäytymisestä. Käyttäytymisen haastavuus voi vaihdella työrauhan häirinnästä jopa väkivallantekoihin. Haastava käyttäytymisen voi ilmentyä esimerkiksi aggressiivisena tai uhkaavana käytöksenä mutta myös ylivilkkaus tai vetäytyminen voidaan kokea haasteellisena. Haastava käyttäytyminen voi olla seurausta lapsen heikosta itsesäätelystä, kasvuympäristön vaikutuksesta tai fyysisistä tekijöistä. Erityisen haastava käytös voi olla myös merkki jostain käytös- tai tunnehäiriöstä. Näitä käytöstä selittäviä diagnooseja voivat olla esimerkiksi ADHD, uhmakkuushäiriö tai käytöshäiriö. Myös erilaiset oppimisvaikeudet tai autismin kirjot voivat aiheuttaa haastavaa käyttäytymistä.

Tutkielmani tuloksissa selvisi, että haastavaa käyttäytymistä on mahdollista ennaltaehkäistä tai muutoin vähentää esimerkiksi luokan ilmapiiriä kohentamalla, positiivisen pedagogiikan keinoin tai tunnetaitoja harjoittelemalla. Haastavan käyttäytymisen varalle on myös tarjolla erilaisia tukitoimia, kuten oppilashuolto ja kolmiportainen tuki. Ymmärryksen kasvaessa kasvattajan on helpompi suhtautua haastavan käytöksen kohtaamiseen. Tutkielmassani luotettavuutta parantaa monipuolinen lähteiden käyttö sekä aineiston huolellinen valinta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen