Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3D -videopelien tekoäly, grafiikka ja pelimoottorit

Häyrynen, Paula (2021-04-15)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202104167559.pdf (397.1Kt)
nbnfioulu-202104167559_pdfa_report.xml (225.8Kt)
nbnfioulu-202104167559_mods.xml (10.78Kt)
nbnfioulu-202104167559_solr.xml (25.71Kt)
Lataukset: 


Häyrynen, Paula
P. Häyrynen
15.04.2021
© 2021 Paula Häyrynen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104167559
Tiivistelmä
Pelaaminen on ollut kasvava harrastus ja pelejä julkaistaan nykyaikana todella paljon. Tietokoneella pelattavat pelit ovat kolmanneksi suosituimpia pelejä konsoli- ja mobiilipelien jälkeen. Myös pelien lukumäärä on kasvanut, mikä johtuu osittain siitä, että niiden tekemiseen on olemassa erilaisia ohjelmistoja. Lisäksi pelit ovat kehittyneet ja 2D pelien lisäksi on olemassa 3D pelejä.

Tässä kirjallisuuskatselmuksessa käydään lävitse videopelien kannalta 3 oleellista asiaa; pelien tekoäly, 3D objektien luonti ja pelimoottorit.

Pelien tekoäly voi olla kovakoodatut scriptit, joissa ennaltamääritellyissä tilanteissa tekoäly toimii tietyllä tavalla. Peleissä käytetään myös paljon agentteja, finite state machinea ja uudeksi trendiksi on noussut behaviour trees. Erilaiset tekoälyt sopivat erilaisiin peleihin, joten niistä on vaikea valita vain yhtä parasta.

3D objekteja luoomiseen on olemassa erilaisia tapoja, kuten mallintaminen (low poly tai high poly) ja veistäminen. Mallintamisen jälkeen objekti mapataan, lisätään tekstuurit, muovataan ja animoidaan erilaisiin tilanteisiin sopivaksi. Objektien luontiin on olemassa erilaisia ohjelmia, kuten myös tekstuurien tekemiseen.

Myös pelimoottoreita on olemassa erilaisia, mutta yleistä näillä kaikilla on reaaliaikainen renderointi, törmäyksen havaitseminen, fyysisyys objekteissa, tekoäly, skriptien teko mahdollisuus ja editori.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen