Turvallista tilaa etsimässä : nuorten tunneilmaisutaitojen tukeminen musiikinopetuksessa draaman keinoin
Laitinen, Mari (2021-02-19)
Laitinen, Mari
M. Laitinen
19.02.2021
© 2021 Mari Laitinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102201216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102201216
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee nuorten tunneilmaisutaitojen tukemista musiikkikasvatuksessa draaman keinoin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten draama ja musiikki ovat yhteydessä tunteisiin, miten musiikinopettaja voi hyödyntää draamaa opetuksessa ja millä tavoin draama- ja musiikkikasvatus toimivat nuorten tunneilmaisutaitojen tukena. Tutkielman aihe valikoitui kiinnostuksesta draamaan ja sen yhdistämisestä musiikkikasvatukseen.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuus koostuu lähinnä draama-, musiikki-, taide-, ja tunnekasvatuksen kirjoista sekä artikkeleista. Tunteet ovat olennainen osa sekä draamaa että musiikkia. Erityisesti nuoret käyttävät musiikkia apuna tunteiden käsittelyyn. Tutkielma käsittelee seuraavia tutkimuskysymyksiä: Miten draama auttaa nuoria ilmaisemaan tunteita musiikinopetuksessa, ja miten musiikki- ja draamakasvatus toimii nuorten tunneilmaisun tukena?
Tunnekasvatus on melko uusi, mutta ajankohtainen tieteenala. Tunnekasvatuksessa voidaan hyödyntää draamaa ja musiikkia hyvin. Luomalla turvallinen tila luokkaan, oppilailla on mahdollisuus itsetutkiskeluun ja vapaaseen itseilmaisuun ilman muiden arvostelua. Turvallisessa ympäristössä on helpompaa näyttää tunteita. Opettajan rooli on tärkeä tunnekasvatuksessa, koska hän toimii esimerkkinä oppilaille.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuus koostuu lähinnä draama-, musiikki-, taide-, ja tunnekasvatuksen kirjoista sekä artikkeleista. Tunteet ovat olennainen osa sekä draamaa että musiikkia. Erityisesti nuoret käyttävät musiikkia apuna tunteiden käsittelyyn. Tutkielma käsittelee seuraavia tutkimuskysymyksiä: Miten draama auttaa nuoria ilmaisemaan tunteita musiikinopetuksessa, ja miten musiikki- ja draamakasvatus toimii nuorten tunneilmaisun tukena?
Tunnekasvatus on melko uusi, mutta ajankohtainen tieteenala. Tunnekasvatuksessa voidaan hyödyntää draamaa ja musiikkia hyvin. Luomalla turvallinen tila luokkaan, oppilailla on mahdollisuus itsetutkiskeluun ja vapaaseen itseilmaisuun ilman muiden arvostelua. Turvallisessa ympäristössä on helpompaa näyttää tunteita. Opettajan rooli on tärkeä tunnekasvatuksessa, koska hän toimii esimerkkinä oppilaille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36616]