Ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyntäminen kouluympäristössä
Lepistö, Tuomas (2021-01-27)
Lepistö, Tuomas
T. Lepistö
27.01.2021
© 2021 Tuomas Lepistö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101291101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101291101
Tiivistelmä
Tutkielman tavoite on esitellä ratkaisukeskeinen lähestymistapa opinto-ohjaukseen ja pohtia sen mahdollisuuksia kouluympäristössä. Oppilasmäärien kasvaessa ja suurten koululaitosten yleistyessä syntyy uusia haasteita, jotka nostavat esiin kysymyksiä opinto-ohjauksen asianmukaisesta toteuttamisesta. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa tarjoaa käytännöllisen ja tehokkaan vaihtoehdon ohjaukseen, mikä pyrkii vastaamaan nykyisiin ja tuleviin ongelmiin.
Tutkimusmenetelmä tutkielmassa on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Olen etsinyt aiheesta suoritettuja tutkimuksia ja vertaillut niitä keskenään. Havaintojen pohjalta olen koonnut johtopäätöksiä, joiden avulla tarkastelen ilmiön ominaisuuksia ja luonnetta. Hyödynsin käsittelyssä myös opinto-ohjausta koskevaa ammattikirjallisuutta, mikä tukee kokonaiskuvan hahmottamista.
Tarkastelu osoittaa, että ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla on merkittävä mahdollisuus kehittää opinto-ohjausta kouluympäristössä. Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus selvittää yleisiä käytännön haasteita, kuten ajan käyttöön ja ohjauksen vaikuttavuuteen liittyviä kokonaisuuksia. Samalla kyseinen lähestymistapa tukee oppilaiden hyvinvointia ja auttaa lieventämään häiriökäyttäytymistä. Lisäksi ratkaisukeskeinen asetelma luo positiivisen ja kannustavan vuorovaikutussuhteen oppilaan ja ohjaajan välille, mikä edesauttaa ohjauksen tehokkuutta.
Ratkaisukeskeinen lähestymistapa näyttäytyy vaikuttavalta vaihtoehdolta opinto-ohjaukseen, mutta sitä ei voida pitää lopullisena ratkaisuna kaikkiin tilanteisiin. Osittain ristiriitaiset tulokset kertovat, että tietyissä tilanteissa ratkaisukeskeisyys ei tuo lisäarvoa ohjauksen toteuttamiseen. Oppilaiden yksilöllisyyden ja ongelmien moniulotteisuuden takia ohjauksessa tulisi pitää laaja valmius erilaisiin menetelmiin. Lisätutkimusten avulla voidaan kuitenkin selvittää tarkemmin ne tilanteet ja olosuhteet, joissa ratkaisukeskeinen lähestymistapa on optimaalinen.
Tutkimusmenetelmä tutkielmassa on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Olen etsinyt aiheesta suoritettuja tutkimuksia ja vertaillut niitä keskenään. Havaintojen pohjalta olen koonnut johtopäätöksiä, joiden avulla tarkastelen ilmiön ominaisuuksia ja luonnetta. Hyödynsin käsittelyssä myös opinto-ohjausta koskevaa ammattikirjallisuutta, mikä tukee kokonaiskuvan hahmottamista.
Tarkastelu osoittaa, että ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla on merkittävä mahdollisuus kehittää opinto-ohjausta kouluympäristössä. Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus selvittää yleisiä käytännön haasteita, kuten ajan käyttöön ja ohjauksen vaikuttavuuteen liittyviä kokonaisuuksia. Samalla kyseinen lähestymistapa tukee oppilaiden hyvinvointia ja auttaa lieventämään häiriökäyttäytymistä. Lisäksi ratkaisukeskeinen asetelma luo positiivisen ja kannustavan vuorovaikutussuhteen oppilaan ja ohjaajan välille, mikä edesauttaa ohjauksen tehokkuutta.
Ratkaisukeskeinen lähestymistapa näyttäytyy vaikuttavalta vaihtoehdolta opinto-ohjaukseen, mutta sitä ei voida pitää lopullisena ratkaisuna kaikkiin tilanteisiin. Osittain ristiriitaiset tulokset kertovat, että tietyissä tilanteissa ratkaisukeskeisyys ei tuo lisäarvoa ohjauksen toteuttamiseen. Oppilaiden yksilöllisyyden ja ongelmien moniulotteisuuden takia ohjauksessa tulisi pitää laaja valmius erilaisiin menetelmiin. Lisätutkimusten avulla voidaan kuitenkin selvittää tarkemmin ne tilanteet ja olosuhteet, joissa ratkaisukeskeinen lähestymistapa on optimaalinen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]