Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta

Väyrynen, Anna (2020-06-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202006162390.pdf (533.2Kt)
nbnfioulu-202006162390_pdfa_report.xml (230.8Kt)
nbnfioulu-202006162390_mods.xml (10.46Kt)
nbnfioulu-202006162390_solr.xml (23.92Kt)
Lataukset: 


Väyrynen, Anna
A. Väyrynen
12.06.2020
© 2020 Anna Väyrynen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006162390
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Lisäksi tutkielmassa selvitetään erityisopettajien kokemuksista ilmeneviä yhteisopetuksen haasteita. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.

Yhteisopetuksella viitataan opetukseen, jossa kaksi tai useampaa opettajaa suunnittelee ja toteuttaa opetusta yhdessä. Siitä saadut kokemukset ovat opettajien mukaan yleisesti positiivisia, mutta silti yhteisopetus on yleistynyt hitaasti. Yhteisopetuksen etuja ovat muun muassa opettajien keskinäinen oppiminen, opetuksen monipuolistuminen sekä opettajien ja oppilaiden hyvinvointi. Kun erityisopettaja on mukana toteuttamassa yhteisopetusta, voidaan yhteisopetusta hyödyntää myös tapana toteuttaa inkluusiota.

Yhteisopetusta toteuttavat eniten erityisopettajat. Erityisopettajat kokevat yhteisopetuksen positiivisena, mutta siihen liittyy kuitenkin erityisopettajan näkökulmasta tyypillisiä haasteita, kuten opettajien keskinäinen työnjako ja roolit sekä suunnitteluajan riittävyys. Tutkielmassa avataan yhteisopetuksen erilaisia malleja sekä kuvaillaan, miten erityisopettajat toteuttavat yhteisopetusta. Tutkimuskysymysten kautta selvitetään, millaisia kokemuksia erityisopettajat ovat yhteisopetuksesta saaneet ja millaisia haasteita kokemusten perusteella yhteisopetuksessa ilmenee erityisopettajan näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen