Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vakituisen henkilöstön näkemyksiä sijaisista päiväkodin pedagogisessa toiminnassa

Mäki-Pollari, Reeta (2020-11-16)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202011183130.pdf (1.193Mt)
nbnfioulu-202011183130_pdfa_report.xml (274.6Kt)
nbnfioulu-202011183130_mods.xml (12.61Kt)
nbnfioulu-202011183130_solr.xml (28.27Kt)
Lataukset: 


Mäki-Pollari, Reeta
R. Mäki-Pollari
16.11.2020
© 2020 Reeta Mäki-Pollari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202011183130
Tiivistelmä
Pro graduni tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia sijaisilla on päiväkodin arjen pedagogiseen toimintaan. Tutkimuksen aineisto on kerätty varhaiskasvatuksen opettajilta ja lastenhoitajilta. Teoreettinen osuus käsittelee varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, pedagogista johtajuutta sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja henkilöstörakennetta. Tutkimukseni aineisto on kerätty keväällä 2019 kvalitatiivisen tutkimuksen jatkokurssilla. Tutkimus on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella ja jaettu sosiaalisessa mediassa. Tutkimukseen osallistui vastaajia (N=155) eri puolilta Suomea.

Tutkimuksessani käytän grounded theory -analyysimenetelmää, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmistä. Siinä tarkastellaan aineistoa aineistolähtöisesti. Analyysimenetelmä koostuu kolmesta askeleesta: avoimesta koodauksesta, aksiaalinen koodauksesta sekä valikoivasta koodauksesta. Lopulta muodostetaan teoria tulosten perusteella.

Tutkimukseni idea lähti omista kokemuksistani sijaisena olemisesta. Sijaisia ei ole paljoakaan aiemmin tutkittu, joten tutkimukseni tuo pedagogisesta näkökulmasta uutta puolta varhaiskasvatuksen kentälle. Sijaiset ovat nykyään iso osa päiväkotien toimintaa, joten tutkimukseni aihe on ajankohtainen. Tutkimuksessani tarkastelen varhaiskasvatuksen henkilöstön pedagogista toimintaa osana sijaisten kanssa toimimista.

Tutkimukseni osoittaa selkeän sijaistarpeen päiväkotien arjessa. Sijaiset vaikuttavat teoriani mukaan kahdella tasolla: hallinnollisella tasolla ja arjen tasolla. Sijaisia tarvitaan avuksi ja silmäpareiksi ryhmiin. Mitä tutumpi sijainen on, sitä paremmin hän todennäköisesti asettuu päiväkodin arkeen ja ryhmään. Yleensä päiväkodin johtaja hankkii sijaiset, ja ryhmä perehdyttää heidät. Tämä on pois lapsiryhmältä.

Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että päiväkotien vakituisella henkilöstöllä on vahva pedagoginen osaaminen. Sijaisjärjestelyt ovat kuitenkin monelta osin epäselvät, joten niitä olisi kehitettävä. Näin pedagoginen toiminta toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla vakituisen henkilöstön poissa ollessa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen