Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen ja yksilöllistäminen

Kela, Viivi (2020-06-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202006252673.pdf (268.1Kt)
nbnfioulu-202006252673_pdfa_report.xml (228.1Kt)
nbnfioulu-202006252673_mods.xml (11.55Kt)
nbnfioulu-202006252673_solr.xml (27.26Kt)
Lataukset: 


Kela, Viivi
V. Kela
23.06.2020
© 2020 Viivi Kela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006252673
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä lahjakkuuteen ja lahjakkaan oppilaan opetukseen. Inkluusion myötä eritasoisten oppilaiden määrä luokkahuoneissa on lisääntynyt. Opettajilta vaaditaan nykyään yhä enemmän opetuksen alaspäin eriyttämistä, mikä aiheuttaa huolta lahjakkaiden oppilaiden saamasta opetuksen tasosta. Tutkielmassa on oleellista selvittää aluksi se, mitä lahjakkuudella ja lahjakkaalla oppilaalla tarkoitetaan. Tämän jälkeen kerrotaan, mitä lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen on ja miten sitä voidaan toteuttaa. Lisäksi tutkielmassa käsitellään lahjakkaiden oppilaiden tarpeita, sekä syitä ylöspäin eriyttämiselle.

Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia. Tutkielman aiheeseen läheisesti liittyviä näkökulmia ovat yksilöllinen oppiminen, Vygostkyn lähikehityksen vyöhyke ja motivaatio. Näiden näkökulmien avaamisella on pyritty pohjustamaan lahjakkaan oppilaan tarvetta yksilölliseen opetukseen ja opetuksen eriyttämiseen.

Tulosten mukaan lahjakkaan oppilaan tarpeisiin voidaan vastata opetuksen ylöspäin eriyttämisellä. Ylöspäin eriyttäminen on työtapa, jota voidaan toteuttaa opetuksen rikastuttamisella, ryhmittelyllä ja nopeuttamisella, sekä yhteisopettajuutta, samanaikaisopetusta ja koulunkäynninohjaajaa opetuksessa hyödyntämällä. Monipuolisilla materiaaleilla ja työskentelytavoilla pystytään mahdollistamaan lahjakkaan oppilaan syvempi perehtyminen opiskeltavaan aiheeseen. Tutkielmassa ilmenee, että ilman sopivaa opetuksen eriyttämistä, lahjakkaat oppilaat päätyvät usein ylisuoriutumaan tai alisuoriutumaan omaan oppimistasoonsa nähden. Tuen ja kannustuksen puute tai liian vaativa kasvatus voivat aiheuttaa lahjakkaalle oppilaalle psyykkisiä ongelmia, ahdistusta ja masennusta.

Aineistosta ilmenee, ettei lahjakkaiden oppilaiden tarpeisiin opetuksessa onnistuta usein vastaamaan. Koulujen resurssit, sekä opettajien kouluttautuminen ja tietoisuus aiheesta vaikuttavat ylöspäin eriyttämisen toteutumiseen. Lahjakkuuden huomaaminen ja siihen vastaaminen ovat usein opettajan vastuulla. Aihetta ei juurikaan käsitellä opettajakoulutuksessa, jolloin tarpeellinen tieto lahjakkaiden oppilaiden kohtaamisesta ja opettamisesta jää opettajilla usein puutteelliseksi. Jo lyhyellä aiheeseen kouluttautumisella on pystytty parantamaan lahjakkaiden tunnistamista ja opetusta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen