Yläkoulujen päättökeskiarvojen yhteys niiden lähialueiden sosioekonomisiin tekijöihin Oulussa
Koivisto, Aleksi (2020-12-17)
Koivisto, Aleksi
A. Koivisto
17.12.2020
© 2020 Aleksi Koivisto. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012193461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012193461
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Oulun kaupungin yläkoulujen oppimistuloksien yhteyksiä koulujen sijaintialueiden sosioekonomisiin tekijöihin. Tutkimuksessa selvitettiin Oulun yläkoulujen päättökeskiarvojen yhteyttä koulujen lähialueiden tulo- ja koulutustasoihin. Tutkimusaihe on ollut ajankohtainen esimerkiksi PISA-tulosten osoittaman koulujen eriytymiskehityksen vuoksi. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että yhteyksiä koulujen lähialueiden ja oppimistulosten väliltä löytyy, mutta tutkimus on Suomessa keskittynyt pääosin pääkaupunkiseudulle. Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrittiin laajentamaan aihetta käsittelevää tutkimusta pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ja Pohjois-Suomeen.
Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin korrelaatio- ja regressioanalyysien keinoin. Aineistona käytettiin paikkatieto-ohjelmalla käsiteltyjä Tilastokeskuksen tuottamia yhdyskuntarakenteen seuranta-aineistoja ja Oulun kaupungilta saatuja yläkoulujen päättökeskiarvoja. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastaus tutkimuskysymykseen: Onko Oulun yläkouluissa näkyvissä päättökeskiarvojen eriytymistä, jota voitaisiin selittää koulun lähialueen sosioekonomisilla tekijöillä? Lisäksi tarkasteltiin mitkä analysoidut sosioekonomiset tekijät selittävät eriytymistä parhaiten, sekä kuinka tulokset vertautuvat aiempiin tuloksiin erityisesti Suomessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys taustoittaa koulujen eriytymistä ja sen taustalla vaikuttavia ilmiöitä Suomessa.
Tulokset osoittivat, että Oulun yläkoulujen välillä on nähtävissä eriytymistä, joka on yhteydessä niiden lähialueiden sosioekonomisiin tekijöihin. Voimakkaimmin päättökeskiarvoihin yhteydessä oli keskiasteen koulutuksen saaneiden työssäkäyvien osuus koulun lähialueen työssäkäyvistä. Yhteys oli negatiinen ja regressioanalyysien mukaan osuus selittää yksin noin kolmanneksen päättökeskiarvojen vaihtelusta. Tuloksiin liittyy joitakin epävarmuuksia, eikä niitä voida pitää kaikilta osin luotettavina tai merkitsevinä. Tulokset ovat samankaltaisia aiempien tutkimuksien kanssa, ja taustateoriaan nojautuen alueellisilla sosioekonomisilla tekijöillä voidaan selittää koulujen päättökeskiarvojen vaihtelua Oulussa.
Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin korrelaatio- ja regressioanalyysien keinoin. Aineistona käytettiin paikkatieto-ohjelmalla käsiteltyjä Tilastokeskuksen tuottamia yhdyskuntarakenteen seuranta-aineistoja ja Oulun kaupungilta saatuja yläkoulujen päättökeskiarvoja. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastaus tutkimuskysymykseen: Onko Oulun yläkouluissa näkyvissä päättökeskiarvojen eriytymistä, jota voitaisiin selittää koulun lähialueen sosioekonomisilla tekijöillä? Lisäksi tarkasteltiin mitkä analysoidut sosioekonomiset tekijät selittävät eriytymistä parhaiten, sekä kuinka tulokset vertautuvat aiempiin tuloksiin erityisesti Suomessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys taustoittaa koulujen eriytymistä ja sen taustalla vaikuttavia ilmiöitä Suomessa.
Tulokset osoittivat, että Oulun yläkoulujen välillä on nähtävissä eriytymistä, joka on yhteydessä niiden lähialueiden sosioekonomisiin tekijöihin. Voimakkaimmin päättökeskiarvoihin yhteydessä oli keskiasteen koulutuksen saaneiden työssäkäyvien osuus koulun lähialueen työssäkäyvistä. Yhteys oli negatiinen ja regressioanalyysien mukaan osuus selittää yksin noin kolmanneksen päättökeskiarvojen vaihtelusta. Tuloksiin liittyy joitakin epävarmuuksia, eikä niitä voida pitää kaikilta osin luotettavina tai merkitsevinä. Tulokset ovat samankaltaisia aiempien tutkimuksien kanssa, ja taustateoriaan nojautuen alueellisilla sosioekonomisilla tekijöillä voidaan selittää koulujen päättökeskiarvojen vaihtelua Oulussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]