Vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen haasteet sekä sen mahdollisuudet matematiikan opiskelun tukena
Ukkola, Katariina (2020-06-15)
Ukkola, Katariina
K. Ukkola
15.06.2020
© 2020 Katariina Ukkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172454
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä mahdollisuuksia vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen avulla voidaan tarjota opetukseen erityisesti matematiikan oppiaineen osalta. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan myös, mitä haasteita vuosiluokkiin sitomaton opetus ja opiskelu voivat tuoda mukanaan. Voimassa olevan opetussuunnitelman mukaan oppilaita tulisi opastaa ottamaan enemmän vastuuta omasta oppimisestaan sekä opettaa arvioimaan omaa toimintaansa, mitä erityisesti vuosiluokkiin sitomaton opiskelu pitää sisällään. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa aiheeseen perehdyttiin aikaisempien tutkimusten ja aineistojen kautta.
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu edellyttää sen avaamista paikallisissa tai koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa sekä lisäksi jokaiselle oppilaalle laadittavaa omaa opinto-ohjelmaa. Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu mahdollistaa oppilaiden joustavamman etenemisen opinnoissa oman taito- sekä kehitystason mukaan. Oppilaiden etenemistä ja osaamista arvioidaan opinto-ohjelmaan kirjattujen tavoitteiden toteutumista ja opintokokonaisuuksien suorittamista seuraamalla.
Johtopäätöksenä on, että vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen avulla voidaan tukea oppilaiden matematiikan opiskelua juuri oppilaiden henkilökohtaista osaamisen tasoa vastaavilla tehtävillä mutta myös rohkaista oppilaita monipuolisemmin vuorovaikutukseen muiden oppilaiden sekä opettajien kanssa. Matematiikan osalta oppilaille tarjotaan monipuolisempia mahdollisuuksia avata omaa oppimisprosessiaan sekä vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja muiden oppilaiden kanssa. Vuosiluokkiin sitomaton opetus ja opiskelu vaatii myös opettajilta parempaa oppilastuntemusta, jolloin opettajat voivat tarjota henkilökohtaisempaa apua sekä tukea oppilaille. Tutkielman tulosten valossa voi todeta, että vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen avulla voidaan mahdollistaa henkilökohtaisempi matematiikan opetus, antaa oppilaille myös enemmän vuorovaikutusmahdollisuuksia ja vahvistaa oppilaiden oman autonomian kokemuksia. Oppilaat, heidän taitotasonsa sekä tavoitteiden saavuttaminen voidaan huomioida henkilökohtaisemmin kuin ”tavallisissa” luokissa.
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu edellyttää sen avaamista paikallisissa tai koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa sekä lisäksi jokaiselle oppilaalle laadittavaa omaa opinto-ohjelmaa. Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu mahdollistaa oppilaiden joustavamman etenemisen opinnoissa oman taito- sekä kehitystason mukaan. Oppilaiden etenemistä ja osaamista arvioidaan opinto-ohjelmaan kirjattujen tavoitteiden toteutumista ja opintokokonaisuuksien suorittamista seuraamalla.
Johtopäätöksenä on, että vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen avulla voidaan tukea oppilaiden matematiikan opiskelua juuri oppilaiden henkilökohtaista osaamisen tasoa vastaavilla tehtävillä mutta myös rohkaista oppilaita monipuolisemmin vuorovaikutukseen muiden oppilaiden sekä opettajien kanssa. Matematiikan osalta oppilaille tarjotaan monipuolisempia mahdollisuuksia avata omaa oppimisprosessiaan sekä vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja muiden oppilaiden kanssa. Vuosiluokkiin sitomaton opetus ja opiskelu vaatii myös opettajilta parempaa oppilastuntemusta, jolloin opettajat voivat tarjota henkilökohtaisempaa apua sekä tukea oppilaille. Tutkielman tulosten valossa voi todeta, että vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen avulla voidaan mahdollistaa henkilökohtaisempi matematiikan opetus, antaa oppilaille myös enemmän vuorovaikutusmahdollisuuksia ja vahvistaa oppilaiden oman autonomian kokemuksia. Oppilaat, heidän taitotasonsa sekä tavoitteiden saavuttaminen voidaan huomioida henkilökohtaisemmin kuin ”tavallisissa” luokissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]