Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Suurin minun työhöni ja jaksamiseen vaikuttava asia” : peruskoulun opettajien kokemuksia työrauhassa esiintyvien haasteiden vaikutuksesta työhön ja työssä jaksamiseen

Pajukangas, Antti (2020-06-16)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202006172438.pdf (883.5Kt)
nbnfioulu-202006172438_pdfa_report.xml (222.7Kt)
nbnfioulu-202006172438_mods.xml (12.78Kt)
nbnfioulu-202006172438_solr.xml (29.11Kt)
Lataukset: 


Pajukangas, Antti
A. Pajukangas
16.06.2020
© 2020 Antti Pajukangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172438
Tiivistelmä
Koulujen työrauha ja opettajien työssä jaksaminen nousevat säännöllisesti pinnalle koulumaailmaa ja opettajia koskevassa keskustelussa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää koulujen työrauhassa esiintyvien haasteiden vaikutuksia peruskoulun opettajien työhön ja työssä jaksamiseen. Tarkastelun kohteena ovat opettajien kokemukset työrauhan haasteista ja niiden vaikutukset opettajien työhön ja työssä jaksamiseen. Toisena tarkastelun kohteena ovat opettajien kokemukset siitä, kuinka opettajat voivat tukea omaa työssä jaksamistaan koetuista työrauhan haasteista huolimatta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella marraskuussa 2019. Tutkielman metodologinen lähestymistapa on fenomenografia, joka kuuluu laadullisten tutkimussuuntausten piiriin.

Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu työrauhan ja työssä jaksamisen käsitteiden ympärille, joita tarkastellaan pääasiassa opettajan näkökulmasta käsin. Työrauha ja työrauhassa esiintyvät haasteet eivät ole käsitteinä yksiselitteisiä, vaan niiden tarkastelussa on aina huomioitava arvioijan subjektiivisuus. Työssä jaksaminen on välttämätöntä, jotta opettaja jaksaa tehdä opetus- ja kasvatustyötä. Opettajan työssä jaksamiseen vaikuttavat monet eri tekijät niin yksilön kuin yhteisön näkökulmasta tarkasteltuna, joten yksiselitteisiä toimintatapoja työssä jaksamiseen on haasteellista antaa.

Tutkielman tulosten mukaan suurin osa opettajista kokee työrauhassa esiintyvien haasteiden vaikuttavan jollain tapaa negatiivisesti työssä jaksamiseen. Vaikutukset näkyvät opettajien työssä jaksamisessa joko suoraan tai epäsuorasti työn kautta, johon työrauhassa esiintyvät haasteet usein vaikuttavat. Osa opettajista koki, että työrauhan haasteet eivät vaikuta työssä jaksamiseen. Vaihtelevien kokemusten taustalla esiintyy opettajien subjektiivisia käsityksiä ja kokemuksia aiheesta, jotka selittävät omalta osaltaan kokemusten kirjoa. Tutkielma vahvistaa omalta osaltaan näkemystä työrauhassa esiintyvien haasteiden negatiivisesta vaikutuksesta opettajien työssä jaksamiseen sekä näiden käsitteiden välistä syy-seurausyhteyttä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen