Musiikin vaikutusmahdollisuuksia toiminnanohjauksen häiriöön (ADHD)
Mikkola, Fanni (2020-05-28)
Mikkola, Fanni
F. Mikkola
28.05.2020
© 2020 Fanni Mikkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005292236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005292236
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen miten musiikkikasvatus ja soitonopetus vaikuttavat itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen kehitykseen. Käyn aluksi läpi itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen käsitteet ja tutkin niiden taustalla olevia aivoihin liittyviä mekanismeja. Esittelen laajasti tutkimustietoa musiikkikasvatuksen ja soitonopetuksen vaikutuksista itsesäätelyn mahdollistaviin toiminnanohjauksen prosesseihin ja kognitiivisiin taitoihin. Pohdin, voiko musiikki vaikuttaa toiminnanohjauksen häiriöön, ADHD:en.
Itsesäätely on prosessi, jonka avulla ihminen säätelee tunteitaan, käytöstään ja kognitiivista toimintaansa. Itsesäätelyn keskeisimpiä toimintoja ovat sisäisten ja ulkoisten toimintaimpulssien säätely ja hillitseminen. Toiminnanohjauksen prosessit mahdollistavat itsesäädellyn ja tilanteeseen sopivan tavoitteellisen toiminnan. Näitä prosesseja ovat esimerkiksi inhibitio, ongelmanratkaisutaidot, työmuisti ja kognitiivinen joustavuus. Toiminnanohjaus näkyy aktiivisuutena aivokuoren prefrontaalisella alueella.
Musiikkikasvatus ja soittaminen vaikuttavat laajasti toiminnanohjauksen taitoihin, koska niissä vaaditaan pitkäkestoista keskittymistä, tarkkaavuuden hallintaa ja motorisia taitoja. Aihetta ovat tutkineet esimerkiksi Zuk, Benjamin, Kenyon ja Gaab (2014), Bergman Nutley, Darki ja Klingberg (2014) sekä Hennessy, Sachs, Ilari ja Habibi (2019). Nämä tutkimusryhmät muiden pitkittäistutkimusta tehneiden tutkijoiden lisäksi ovat todenneet, että musiikkikasvatus ja soittaminen edistävät kielellisten taitojen kehittymistä, informaation prosessointinopeutta sekä työmuistiin liittyviä visuaalisia, visuospatiaalisia, auditiivisia ja verbaalisia prosesseja. Toiminnanohjauksen keskeinen prosessi, inhibitio, kehittyy musiikkia harrastaneilla aikaisemmassa vaiheessa ja he suoriutuvat paremmin inhibitiota mittaavissa testeissä.
Tutkimukseni perusteella musiikkikasvatus ja soittaminen vaikuttavat niihin toiminnanohjauksen prosesseihin, jotka ovat ADHD-oireisella puutteellisia. Jatkotutkimuksessani haluan erityisesti tarkastella varhaisiän musiikkikasvatuksen ja soittamisen vaikutuksia ADHD:n tyyppiseen toiminnanohjauksen häiriöön.
Itsesäätely on prosessi, jonka avulla ihminen säätelee tunteitaan, käytöstään ja kognitiivista toimintaansa. Itsesäätelyn keskeisimpiä toimintoja ovat sisäisten ja ulkoisten toimintaimpulssien säätely ja hillitseminen. Toiminnanohjauksen prosessit mahdollistavat itsesäädellyn ja tilanteeseen sopivan tavoitteellisen toiminnan. Näitä prosesseja ovat esimerkiksi inhibitio, ongelmanratkaisutaidot, työmuisti ja kognitiivinen joustavuus. Toiminnanohjaus näkyy aktiivisuutena aivokuoren prefrontaalisella alueella.
Musiikkikasvatus ja soittaminen vaikuttavat laajasti toiminnanohjauksen taitoihin, koska niissä vaaditaan pitkäkestoista keskittymistä, tarkkaavuuden hallintaa ja motorisia taitoja. Aihetta ovat tutkineet esimerkiksi Zuk, Benjamin, Kenyon ja Gaab (2014), Bergman Nutley, Darki ja Klingberg (2014) sekä Hennessy, Sachs, Ilari ja Habibi (2019). Nämä tutkimusryhmät muiden pitkittäistutkimusta tehneiden tutkijoiden lisäksi ovat todenneet, että musiikkikasvatus ja soittaminen edistävät kielellisten taitojen kehittymistä, informaation prosessointinopeutta sekä työmuistiin liittyviä visuaalisia, visuospatiaalisia, auditiivisia ja verbaalisia prosesseja. Toiminnanohjauksen keskeinen prosessi, inhibitio, kehittyy musiikkia harrastaneilla aikaisemmassa vaiheessa ja he suoriutuvat paremmin inhibitiota mittaavissa testeissä.
Tutkimukseni perusteella musiikkikasvatus ja soittaminen vaikuttavat niihin toiminnanohjauksen prosesseihin, jotka ovat ADHD-oireisella puutteellisia. Jatkotutkimuksessani haluan erityisesti tarkastella varhaisiän musiikkikasvatuksen ja soittamisen vaikutuksia ADHD:n tyyppiseen toiminnanohjauksen häiriöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]