Visuaalisen markkinoinnin hyödyntäminen digitaalisilla alustoilla
Erkkonen, Julius (2020-05-27)
Erkkonen, Julius
J. Erkkonen
27.05.2020
© 2020 Julius Erkkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005282214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005282214
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee digitaalisilla alustoilla tapahtuvaa visuaalista markkinointia ja sen hyödyntämistä. Tutkimukset digitaalisesta sisällöstä ovat vasta alkutekijöissään ja niiden tutkimuspohja on rakennettu lähinnä käyttäjien luoman ja sponsoroidun sisällön varaan (Järvinen & Taiminen, 2016; Müller & Christandl, 2019). Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä visuaalisten markkinointikeinojen käytöstä kuluttajien suosimilla digitaalisilla alustoilla. Tarkastelun kohteena on visuaalisuuden sisältö, sen toistuvuuden tai sitä seuraavan dialogin sijasta.
Tutkimus keskittyy kahteen laajaan kokonaisuuteen ja niiden yhdistämiseen. Ensimmäisenä niistä ovat digitaaliset alustat ja laitteet, jotka mahdollistavat niiden käytön. Toisena kokonaisuutena on visuaalinen markkinointi, eli visuaalisten elementtien, kuten kuvien ja videoiden hyödyntäminen markkinoinnissa (Li & Xie, 2020). Kokonaisuuksien yhdistäminen tapahtuu sovittamalla visuaalisen markkinoinnin luoma sisältö digitaalisille alustoille. Tutkimusmetodina käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä huomataan, että miellyttävä visuaalinen markkinointi herättää huomion, on visuaalisesti miellyttävän näköinen ja onnistuu säilyttämään huomion. Sisällön tarkasteltu suuruus nostaa sen miellyttävyyttä, mutta yhtä ainoaa kaavaa täydellisen visuaalisen ilmeen luomiseksi ei voitu tunnistaa. Koska digitaaliset alustat kehittyvät jatkuvasti tulee visuaalisen markkinoinnin hyödyntää useita eri alustoja ja juuri niille tyypillisiä visuaalisia keinoja. Näyttöpaneelien ominaisuudet vaikuttavat sisällön näyttäytymiseen ja sen vuoksi sisällön optimointi eri alustoja ja laitteita varten on tärkeää. Erityishuomiona havaittiin laajakuvaa (16:9) leveämpien kuvasuhteiden olevan hyödyllisiä niin visuaalisessa mielessä kuin sovitettaessa samaa sisältöä toistettavaksi useilta eri laitteilta. Liikkeenjohdollisten johtopäätösten perusteella tutkimus antaa vahvan syyn käyttää resursseja visuaalisen markkinoinnin toteuttamiseksi. Teoreettisen kontribuution osalla tutkimus yhdistää aihealueen tiedon yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jonka avulla miellyttävän sisällön rakentaminen on mahdollista.
Tutkimus keskittyy kahteen laajaan kokonaisuuteen ja niiden yhdistämiseen. Ensimmäisenä niistä ovat digitaaliset alustat ja laitteet, jotka mahdollistavat niiden käytön. Toisena kokonaisuutena on visuaalinen markkinointi, eli visuaalisten elementtien, kuten kuvien ja videoiden hyödyntäminen markkinoinnissa (Li & Xie, 2020). Kokonaisuuksien yhdistäminen tapahtuu sovittamalla visuaalisen markkinoinnin luoma sisältö digitaalisille alustoille. Tutkimusmetodina käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä huomataan, että miellyttävä visuaalinen markkinointi herättää huomion, on visuaalisesti miellyttävän näköinen ja onnistuu säilyttämään huomion. Sisällön tarkasteltu suuruus nostaa sen miellyttävyyttä, mutta yhtä ainoaa kaavaa täydellisen visuaalisen ilmeen luomiseksi ei voitu tunnistaa. Koska digitaaliset alustat kehittyvät jatkuvasti tulee visuaalisen markkinoinnin hyödyntää useita eri alustoja ja juuri niille tyypillisiä visuaalisia keinoja. Näyttöpaneelien ominaisuudet vaikuttavat sisällön näyttäytymiseen ja sen vuoksi sisällön optimointi eri alustoja ja laitteita varten on tärkeää. Erityishuomiona havaittiin laajakuvaa (16:9) leveämpien kuvasuhteiden olevan hyödyllisiä niin visuaalisessa mielessä kuin sovitettaessa samaa sisältöä toistettavaksi useilta eri laitteilta. Liikkeenjohdollisten johtopäätösten perusteella tutkimus antaa vahvan syyn käyttää resursseja visuaalisen markkinoinnin toteuttamiseksi. Teoreettisen kontribuution osalla tutkimus yhdistää aihealueen tiedon yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jonka avulla miellyttävän sisällön rakentaminen on mahdollista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]