”Se on ihan niinko ohjaajasta kiinni, että minkälainen harjottelu tulee olemaan” : harjoittelukokemuksen kannalta merkitykselliset seikat luokanopettajaopiskelijan silmin
Hietala, Pauliina; Kumpula, Katri (2020-06-16)
Hietala, Pauliina
Kumpula, Katri
P. Hietala; K. Kumpula
16.06.2020
© 2020 Pauliina Hietala, Katri Kumpula. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172420
Tiivistelmä
Opetusharjoittelu on tärkeä osa luokanopettajaopintoja. Se on monelle opiskelijalle ensimmäisiä kosketuksia kouluelämään opettajan roolissa ja siitä syntyvä kokemus vaikuttaa siihen, millaiseksi opiskelijan opettajaidentiteetti muodostuu ja itsevarmuus kehittyy. Monen luokanopettajaopiskelijan mielestä harjoittelu on merkittävin osa opintoja.
Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia siitä, mitkä asiat heidän mielestään ovat merkittäviä opetusharjoittelukokemuksen kannalta. Koska ohjaaminen on merkittävä osa harjoittelua, keskitymme teoreettisessa viitekehyksessä etenkin sen ja ohjaussuhteen tarkasteluun, sekä ohjaajan ja opiskelijan vuorovaikutukseen. Lisäksi teemme katsauksen luokanopettajien opintoihin kuuluviin harjoitteluihin niin Suomessa, kuin kansainvälisessä kontekstissa, sekä tarkastelemme sitä, miten harjoittelukokemus ylipäätään syntyy.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä, aineistolähteistä sisällönanalyysia sekä fenomenologista otetta hyödyntäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta luokanopettajaopiskelijaa tai vasta valmistunutta luokanopettajaa. Suurin osa haastatteluista toteutettiin puhelimitse.
Tutkielmamme keskeiset tulokset osoittavat, että harjoittelukokemuksen kannalta merkittävistä asioista ohjaussuhde on suurimmassa roolissa. Lisäksi ohjaajan merkitys harjoittelukokemuksen kannalta on huomattava jo senkin vuoksi, että ohjaajalla on koettu olevan suuri merkitys jo pelkän ohjaussuhteen kannalta. Myös opiskelijan oman kasvun merkitys harjoittelukokemuksen kannalta tunnistettiin. Etenkin niissä tapauksissa, joissa opiskelijat olivat kokeneet ongelmia ohjaussuhteen toimivuudessa, korostuivat myös muiden seikkojen, kuten toisten opiskelijoiden ja harjoitteluluokan oppilaiden merkitys.
Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia siitä, mitkä asiat heidän mielestään ovat merkittäviä opetusharjoittelukokemuksen kannalta. Koska ohjaaminen on merkittävä osa harjoittelua, keskitymme teoreettisessa viitekehyksessä etenkin sen ja ohjaussuhteen tarkasteluun, sekä ohjaajan ja opiskelijan vuorovaikutukseen. Lisäksi teemme katsauksen luokanopettajien opintoihin kuuluviin harjoitteluihin niin Suomessa, kuin kansainvälisessä kontekstissa, sekä tarkastelemme sitä, miten harjoittelukokemus ylipäätään syntyy.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä, aineistolähteistä sisällönanalyysia sekä fenomenologista otetta hyödyntäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta luokanopettajaopiskelijaa tai vasta valmistunutta luokanopettajaa. Suurin osa haastatteluista toteutettiin puhelimitse.
Tutkielmamme keskeiset tulokset osoittavat, että harjoittelukokemuksen kannalta merkittävistä asioista ohjaussuhde on suurimmassa roolissa. Lisäksi ohjaajan merkitys harjoittelukokemuksen kannalta on huomattava jo senkin vuoksi, että ohjaajalla on koettu olevan suuri merkitys jo pelkän ohjaussuhteen kannalta. Myös opiskelijan oman kasvun merkitys harjoittelukokemuksen kannalta tunnistettiin. Etenkin niissä tapauksissa, joissa opiskelijat olivat kokeneet ongelmia ohjaussuhteen toimivuudessa, korostuivat myös muiden seikkojen, kuten toisten opiskelijoiden ja harjoitteluluokan oppilaiden merkitys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34184]