”Musta se on vaa kiva, että se ylipäätään tulee sinne luokkaan” : opettajien ja oppilaiden käsityksiä koira-avusteisesta pedagogiikasta
Kangas, Laura; Lammi, Ella (2020-06-16)
Kangas, Laura
Lammi, Ella
L. Kangas; E. Lammi
16.06.2020
© 2020 Laura Kangas, Ella Lammi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172402
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella koulukoiratoiminnan toteutusta sekä oppilaiden ja opettajien käsityksiä koulukoiratoiminnasta eräässä pohjoissuomalaisessa yhtenäiskoulussa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitellään eläinavusteisen ja koira-avusteisen toiminnan muotoja ja vaikutuksia sekä koiran roolia ja merkitystä kasvatustyössä aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin tutkimuskoulun oppilailta, opettajilta ja koulukoiran ohjaajana toimivalta oppilashuollon työntekijältä teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kymmenen, joista neljä oli oppilaiden ryhmähaastatteluja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sekä opettajien että oppilaiden käsitykset koulukoirasta ovat hyvin positiivisia ja koulukoira on saanut koululla myönteisen vastaanoton. Koulukoiran nähtiin parantavan oppilaan henkistä hyvinvointia, lisäävän iloa ja mielekkyyttä koulunkäyntiin, vahvistavan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja vähentävän häiriökäyttäytymistä. Opettajien mukaan koira luo hyväksyvää ja lämmintä tunnelmaa, mikä helpottaa vaikeistakin asioista puhumista ja siten tukee lapsen ja aikuisen välisen keskusteluyhteyden syntymistä. Koiran myös nähtiin tukevan tuntityöskentelyä, lisäävän motivaatiota sekä helpottavan erityisesti ääneen lukemista. Toisaalta erityisesti oppilaat kokivat koiran läsnäolon ja siitä johtuvan innostuksen myös jossain määrin heikentävän työrauhaa ja keskittymistä tuntitilanteissa.
Tutkimuksen tulokset olivat suurimmalta osin linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että koulukoiratoiminnan avulla on mahdollista tukea monipuolisesti oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Lisäksi koulukoiran läsnäolo voi tutkimustulosten perusteella parantaa myös opettajan työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin tutkimuskoulun oppilailta, opettajilta ja koulukoiran ohjaajana toimivalta oppilashuollon työntekijältä teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kymmenen, joista neljä oli oppilaiden ryhmähaastatteluja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sekä opettajien että oppilaiden käsitykset koulukoirasta ovat hyvin positiivisia ja koulukoira on saanut koululla myönteisen vastaanoton. Koulukoiran nähtiin parantavan oppilaan henkistä hyvinvointia, lisäävän iloa ja mielekkyyttä koulunkäyntiin, vahvistavan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja vähentävän häiriökäyttäytymistä. Opettajien mukaan koira luo hyväksyvää ja lämmintä tunnelmaa, mikä helpottaa vaikeistakin asioista puhumista ja siten tukee lapsen ja aikuisen välisen keskusteluyhteyden syntymistä. Koiran myös nähtiin tukevan tuntityöskentelyä, lisäävän motivaatiota sekä helpottavan erityisesti ääneen lukemista. Toisaalta erityisesti oppilaat kokivat koiran läsnäolon ja siitä johtuvan innostuksen myös jossain määrin heikentävän työrauhaa ja keskittymistä tuntitilanteissa.
Tutkimuksen tulokset olivat suurimmalta osin linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että koulukoiratoiminnan avulla on mahdollista tukea monipuolisesti oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Lisäksi koulukoiran läsnäolo voi tutkimustulosten perusteella parantaa myös opettajan työhyvinvointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34164]