Empatian monet muodot esiopetusryhmän vuorovaikutussuhteissa
Ala, Miia (2020-06-10)
Ala, Miia
M. Ala
10.06.2020
© 2020 Miia Ala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006162379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006162379
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on empatia esiopetusryhmän vuorovaikutussuhteissa. Tutkimuksessa perehdytään aluksi tunnetaitoihin lasten ja aikuisten vuorovaikutussuhteiden kautta esiopetuksen kontekstissa. Seuraavaksi syvennytään empatian teoriaan ja sen erilaisiin variaatioihin. Tutkimuksen tuloksissa vastaan tutkimuskysymykseen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ja kuvata ilmiötä. Tuloksista selviää millaisena empatia muotoutuu esiopetusryhmän vuorovaikutussuhteissa.
Tunneälyn kehityksen kannalta merkittävin oppimisen aika sijoittuu alle kouluikäisen lapsen kehitykseen, joten esiopetuksen aika sijoittuu tärkeäksi tutkimuksen kohteeksi. Empatian avulla on mahdollista kokea ja tunnistaa muiden mielentiloja, sekä myötäelää toisten kokemuksia. Tutkielman tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla pyrin luomaan laaja-alaisen yleiskatsauksen tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimuksen tulokset tuovat esille empatian tunnistamisen tärkeyden lasten keskinäisissä vuorovaikutussuhteissa ja kasvattajien tietoisuuden merkityksen empatiasta ja vuorovaikutussuhteista. Tutkimuksen tulokset tuovat esille myös ohjaavien perusteiden ja opetussuunnitelmien merkityksen.
Tunneälyn kehityksen kannalta merkittävin oppimisen aika sijoittuu alle kouluikäisen lapsen kehitykseen, joten esiopetuksen aika sijoittuu tärkeäksi tutkimuksen kohteeksi. Empatian avulla on mahdollista kokea ja tunnistaa muiden mielentiloja, sekä myötäelää toisten kokemuksia. Tutkielman tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla pyrin luomaan laaja-alaisen yleiskatsauksen tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimuksen tulokset tuovat esille empatian tunnistamisen tärkeyden lasten keskinäisissä vuorovaikutussuhteissa ja kasvattajien tietoisuuden merkityksen empatiasta ja vuorovaikutussuhteista. Tutkimuksen tulokset tuovat esille myös ohjaavien perusteiden ja opetussuunnitelmien merkityksen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]