Dyskalkulia ja matemaattisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Järvenranta, Hanna (2020-06-09)
Järvenranta, Hanna
H. Järvenranta
09.06.2020
© 2020 Hanna Järvenranta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172453
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen tavoin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella matematiikan oppimisvaikeutta dyskalkuliaa ja matematiikan oppimisen tukimuotoja varhaiskasvatuksessa alle 6-vuotiailla lapsilla. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 velvoittaa tukemaan matemaattisten ajattelun kehitystä sekä edistämään positiivisen matematiikkasuhteen luomista. Aiheen ajankohtaisuuden ja yhteiskunnallisen merkittävyyden lisäksi aiheen valinnan taustalla vaikutti oma ammatillinen kiinnostukseni. Haluan tulevana varhaiskasvatuksen opettajana ymmärtää matemaattisten taitojen tukemisen merkityksen varhaiskasvatuksen kontekstissa. Dyskalkuliaan ja matematiikan oppisen tukimuotoja varhaiskasvatuksen kontekstissa on tutkittu suomessa vähän. Sen vuoksi aihetta on perusteltua tutkia lisää. Tutkielmalle asetin kaksi tehtävää: 1. Mitä matematiikan oppimisvaikeus dyskalkulia on? 2. Miten matematiikan oppimista voidaan tukea varhaiskasvatuksessa lapsella, jolla on matemaattinen oppimisvaikeus?
Tutkielma osoittaa, että dyskalkulia on matematiikan oppimiseen liittyvä vaikeus, jossa oppimisen vaikeuksien taustalla on aivojen toiminnallinen tai rakenteellinen poikkeama. Dyskalkulia on synnynnäinen kehityksen aikana ilmenevä vaikeus, jossa oppimisen vaikeudet kohdistuvat peruslaskutaitoihin eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaitoihin. Laskemiskyvyn häiriö dyskalkulia vaatii tehokkaita ja aikaisia tukitoimia, jotta laskutaito ei jää hyvin heikoksi. Myös matemaattisten taitojen kumulatiivisen kehityksen vuoksi tukitoimet tulee aloittaa varhain, jotta taitoerot eivät kasva suuriksi jo ennen peruskoulun alkua. Matemaattisia taitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa luomalla matemaattiseen havainnointiin ja tutkimiseen kannustava oppimisympäristö, jossa matemaattisiin asioihin ja ilmiöihin tutustutaan sekä arjen toiminnassa että erilaisten leikkien, pelien ja musiikin avulla. Oppimista voidaan tukea lisäksi erilaisilla interventiomenetelmillä. Lapsen omalla mielenkiinnolla matemaattisia ilmiöitä kohtaan on ratkaiseva merkitys, myös aikuinen voi omalla toiminnallaan ja esimerkillään tukea ja edesauttaa lapsen matemaattisen mielenkiinnon kehitystä.
Tutkielma osoittaa, että dyskalkulia on matematiikan oppimiseen liittyvä vaikeus, jossa oppimisen vaikeuksien taustalla on aivojen toiminnallinen tai rakenteellinen poikkeama. Dyskalkulia on synnynnäinen kehityksen aikana ilmenevä vaikeus, jossa oppimisen vaikeudet kohdistuvat peruslaskutaitoihin eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaitoihin. Laskemiskyvyn häiriö dyskalkulia vaatii tehokkaita ja aikaisia tukitoimia, jotta laskutaito ei jää hyvin heikoksi. Myös matemaattisten taitojen kumulatiivisen kehityksen vuoksi tukitoimet tulee aloittaa varhain, jotta taitoerot eivät kasva suuriksi jo ennen peruskoulun alkua. Matemaattisia taitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa luomalla matemaattiseen havainnointiin ja tutkimiseen kannustava oppimisympäristö, jossa matemaattisiin asioihin ja ilmiöihin tutustutaan sekä arjen toiminnassa että erilaisten leikkien, pelien ja musiikin avulla. Oppimista voidaan tukea lisäksi erilaisilla interventiomenetelmillä. Lapsen omalla mielenkiinnolla matemaattisia ilmiöitä kohtaan on ratkaiseva merkitys, myös aikuinen voi omalla toiminnallaan ja esimerkillään tukea ja edesauttaa lapsen matemaattisen mielenkiinnon kehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]