Musiikinopettajan pedagogiset valmiudet inklusiivisessa musiikkikasvatuksessa
Hellberg, Alexandra (2020-06-11)
Hellberg, Alexandra
A. Hellberg
11.06.2020
© 2020 Alexandra Hellberg. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006122345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006122345
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani aihe käsittelee inklusiivisen opetuksen mahdollistamista musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa tarkastelen, millaisia pedagogisia valmiuksia musiikinopettaja tarvitsee voidakseen ottaa huomioon erilaiset oppilaat musiikin tunneilla.
Oppilaiden tuen tarpeet tulee huomata ja niihin tulee puuttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Perusopetuslain säätämä kolmiportaisen tuen malli on tehty tukemaan tätä varhaista puuttumista ja sen kautta ehkäisemään oppimishaasteiden syvenemistä. Kolmiportaiseen tukeen kuuluu yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Nykyään yhä useammin kaikki tuen vaiheet pyritään toteuttamaan ilman oppilaiden fyysistä erottelua oppilaiden omassa lähikoulussa. Tätä kutsutaan inkluusioksi.
Inklusiivisessa opetuksessa otetaan huomioon kaikkien oppilaiden yksilölliset tuen tarpeet. Inklusiivisen opetuksen tarkoituksena ei ole korostaa oppilaiden erilaisuutta, vaan arvostaa erilaisuutta ja sen kautta jokaista yksilöä. Inklusiivisessa opetuksessa opettajan on osattava ottaa sensitiivisesti huomioon kaikki oppilaat ja tarjottava sellaista opetusta, joka vastaa jokaisen oppilaan erilaisia tarpeita. Hallitsemalla opetettavaa ainettaan monipuolisesti ja perehtymällä erilaisiin inklusiivisen opetuksen tapoihin, opettaja voi kehittää ja monipuolistaa opetustaan niin, että se ottaa huomioon moninaisuuden luokkahuoneessa.
Musiikki oppiaineena tarjoaa monenlaisia tapoja ja mahdollisuuksia ottaa huomioon erilaiset oppilaat musiikin tunneilla. Musiikinopettajan on opetuksessaan osattava huomioida oppilaiden erilaiset tarpeet. Tähän kuuluu, että musiikinopettaja on perehtynyt myös erityismusiikkikasvatuksen kenttään. Erilaisten erityismusiikkikasvatukseen sopivien käytäntöjen käyttö voi monipuolistaa myös yleisen tuen piirissä olevien oppilaiden oppimista. Onnistuneen inklusiivisen opetuksen voidaan tämän kautta ajatella palvelevan luokan jokaista oppilasta tuen tarpeista riippumatta.
Oppilaiden tuen tarpeet tulee huomata ja niihin tulee puuttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Perusopetuslain säätämä kolmiportaisen tuen malli on tehty tukemaan tätä varhaista puuttumista ja sen kautta ehkäisemään oppimishaasteiden syvenemistä. Kolmiportaiseen tukeen kuuluu yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Nykyään yhä useammin kaikki tuen vaiheet pyritään toteuttamaan ilman oppilaiden fyysistä erottelua oppilaiden omassa lähikoulussa. Tätä kutsutaan inkluusioksi.
Inklusiivisessa opetuksessa otetaan huomioon kaikkien oppilaiden yksilölliset tuen tarpeet. Inklusiivisen opetuksen tarkoituksena ei ole korostaa oppilaiden erilaisuutta, vaan arvostaa erilaisuutta ja sen kautta jokaista yksilöä. Inklusiivisessa opetuksessa opettajan on osattava ottaa sensitiivisesti huomioon kaikki oppilaat ja tarjottava sellaista opetusta, joka vastaa jokaisen oppilaan erilaisia tarpeita. Hallitsemalla opetettavaa ainettaan monipuolisesti ja perehtymällä erilaisiin inklusiivisen opetuksen tapoihin, opettaja voi kehittää ja monipuolistaa opetustaan niin, että se ottaa huomioon moninaisuuden luokkahuoneessa.
Musiikki oppiaineena tarjoaa monenlaisia tapoja ja mahdollisuuksia ottaa huomioon erilaiset oppilaat musiikin tunneilla. Musiikinopettajan on opetuksessaan osattava huomioida oppilaiden erilaiset tarpeet. Tähän kuuluu, että musiikinopettaja on perehtynyt myös erityismusiikkikasvatuksen kenttään. Erilaisten erityismusiikkikasvatukseen sopivien käytäntöjen käyttö voi monipuolistaa myös yleisen tuen piirissä olevien oppilaiden oppimista. Onnistuneen inklusiivisen opetuksen voidaan tämän kautta ajatella palvelevan luokan jokaista oppilasta tuen tarpeista riippumatta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]