Lapsen vertaissuhteiden muodostamisen vaikeudet jaetussa leikissä
Laurila, Juho (2020-05-09)
Laurila, Juho
J. Laurila
09.05.2020
© 2020 Juho Laurila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161882
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vertaissuhteiden muodostamisen tai ylläpitämisen vaikeuksia lapsi voi kohdata jaetun leikin kontekstissa varhaiskasvatuksessa. Jaetulla leikillä tarkoitetaan lasten yhteistä, keskinäistä leikkiä. Lisäksi tutkimus selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lapsen vertaissuhteiden muodostumista ja ylläpitämistä jaetussa leikissä.
Tutkimus toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka orientaatioksi valikoitui integroiva kirjallisuuskatsaus. Muodostan ensiksi teoreettisen viitekehyksen lähdekirjallisuutta hyväksi käyttäen, jonka jälkeen vastaan niiden avulla muodostamiini tutkimuskysymyksiin. Teoreettisiksi käsitteiksi nostan lapsen vertaissuhteet, leikin ja jaetun leikin sekä konfliktit.
Tutkimuksesta selvisi, että lapsi voi kohdata erilaisia vaikeuksia vertaissuhteissaan jaetun leikin kontekstissa. Vaikeuksia voivat aiheuttaa yksilölliset erot ja intressit lasten välillä, lasten tiiviit ryhmittymät tai sosiaalinen asema. Myös heikolla itsetunnolla tai minäkäsityksellä, sekä leikkiin sitoutumisen ongelmilla on vaikutuksia vaikeuksien syntyyn. Yleensä kohdatut vaikeudet vertaissuhteissa vahvistavat niitä entisestään.
Varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten vertaissuhteiden kehittymistä jaetussa leikissä. Aikainen ja täsmällinen reagointi konflikteihin, suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus toimintakäytänteissä sekä saman intressin jakavien lasten ohjaaminen jaettuun leikkiin toimivat tukikeinoina. Myös opettajan osallistumisella leikkiin verbaalisena ja emotionaalisena tukena helpottaa ristiriitatilanteista selviytymistä.
Tutkimus toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka orientaatioksi valikoitui integroiva kirjallisuuskatsaus. Muodostan ensiksi teoreettisen viitekehyksen lähdekirjallisuutta hyväksi käyttäen, jonka jälkeen vastaan niiden avulla muodostamiini tutkimuskysymyksiin. Teoreettisiksi käsitteiksi nostan lapsen vertaissuhteet, leikin ja jaetun leikin sekä konfliktit.
Tutkimuksesta selvisi, että lapsi voi kohdata erilaisia vaikeuksia vertaissuhteissaan jaetun leikin kontekstissa. Vaikeuksia voivat aiheuttaa yksilölliset erot ja intressit lasten välillä, lasten tiiviit ryhmittymät tai sosiaalinen asema. Myös heikolla itsetunnolla tai minäkäsityksellä, sekä leikkiin sitoutumisen ongelmilla on vaikutuksia vaikeuksien syntyyn. Yleensä kohdatut vaikeudet vertaissuhteissa vahvistavat niitä entisestään.
Varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten vertaissuhteiden kehittymistä jaetussa leikissä. Aikainen ja täsmällinen reagointi konflikteihin, suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus toimintakäytänteissä sekä saman intressin jakavien lasten ohjaaminen jaettuun leikkiin toimivat tukikeinoina. Myös opettajan osallistumisella leikkiin verbaalisena ja emotionaalisena tukena helpottaa ristiriitatilanteista selviytymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]