Varhaiskasvatusikäisen lapsen liikunta päiväkodin sisätiloissa tilallisuuden näkökulmasta
Niinimaa, Laura (2020-05-11)
Niinimaa, Laura
L. Niinimaa
11.05.2020
© 2020 Laura Niinimaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191951
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani pohjautuu siihen tosiasiaan, että varhaiskasvatusikäiset lapset liikkuvat liian vähän. Liian vähäisellä liikkumisella ei voida taata lasten normaalia kasvua ja kehitystä. Suomessa varhaiskasvatus tavoittaa 74% kaikista varhaiskasvatusikäisistä suomalaislapsista, jonka vuoksi on aiheellista tarkastella liikuntaa osana varhaiskasvatusta. Tutkielmassani olen rajannut lasten liikunnan tutkimisen päiväkoteihin ja erityisesti niiden sisätiloihin.
Päiväkodeissa toteutetaan liikuntakasvatusta, jonka tarkoituksena on kannustaa lapsia monipuoliseen liikuntaan sekä kokemaan liikunnan iloa. Lasten liikuntaan vaikuttavat päiväkodissa vahvasti näkyvät ja näkymättömät tilalliset tekijät sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö. Näiden vaikutuksia osana lasten liikunnan mahdollistamisessa sekä estämisessä tutkin tilallisuuden näkökulmasta. Tilallisuuden näkökulma nostaa esiin ajankohtaisen ajattelutavan, jonka mukaan tilat nähdään jo itsessään tärkeinä sekä kasvatukseen vaikuttavina.
Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa, integroivaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla olen luonut aiheestani tiedollisesti kattavan yhteenvedon. Tutkielmassani olen käyttänyt ajankohtaista lähdemateriaalia, jotta se soveltuu tämän päivän varhaiskasvatuksen kentälle. Tutkielman luotettavuuden olen pyrkinyt varmistamaan lähdekirjallisuuden kriittisellä arvioinnilla sekä objektiivisella työotteella.
Päiväkodeissa toteutetaan liikuntakasvatusta, jonka tarkoituksena on kannustaa lapsia monipuoliseen liikuntaan sekä kokemaan liikunnan iloa. Lasten liikuntaan vaikuttavat päiväkodissa vahvasti näkyvät ja näkymättömät tilalliset tekijät sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö. Näiden vaikutuksia osana lasten liikunnan mahdollistamisessa sekä estämisessä tutkin tilallisuuden näkökulmasta. Tilallisuuden näkökulma nostaa esiin ajankohtaisen ajattelutavan, jonka mukaan tilat nähdään jo itsessään tärkeinä sekä kasvatukseen vaikuttavina.
Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa, integroivaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla olen luonut aiheestani tiedollisesti kattavan yhteenvedon. Tutkielmassani olen käyttänyt ajankohtaista lähdemateriaalia, jotta se soveltuu tämän päivän varhaiskasvatuksen kentälle. Tutkielman luotettavuuden olen pyrkinyt varmistamaan lähdekirjallisuuden kriittisellä arvioinnilla sekä objektiivisella työotteella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34183]