Lapsen empatiakyky ja sen tukeminen varhaislapsuudessa
Siltala, Emilja (2020-05-11)
Siltala, Emilja
E. Siltala
11.05.2020
© 2020 Emilja Siltala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191950
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee lapsen kehittyvää empatiakykyä. Selvitän tutkielmassa, mitkä asiat vaikuttavat lapsen empatiakyvyn kehittymiseen varhaislapsuudessa. Varhaislapsuutta ja empatian kehittymistä käsittelen tutkielmassa alle kouluikäisen lapsen, erityisesti lapsen ensimmäisen neljän ikävuoden näkökulmasta, jolloin sivuan myös lapsen vauvaiän kehitysvaiheita. Selvitän myös lapsen muun kehityksen yhteyksiä lapsen empatiakyvyn kehittymiseen, kokemiseen ja ilmaisemiseen. Tutkielman tulosten mukaan erityisesti tunnetaitojen ja moraalin kehittymisellä nähdään olevan vaikutuksia lapsen empatian kehittymiselle. Koska empatia kehittyy yhdessä muiden sosio-emotionaalisten taitojen kanssa, on sosio-emotionaalisen kehityksen tukeminen yleisesti merkittävää lapsen empatiakyvyn kannalta.
Tutkielmassa tuon esiin, mitä merkityksiä aikuisella ja aikuisen toiminnalla on lapsen empatiakyvyn ja koko sosio-emotionaalisen kehityksen osa-alueiden tukemisessa. Tätä aikuisen ja aikuisen toiminnan roolia käsittelen pääosin yleisesti sekä lapsen ja aikuisen välisen kiintymyssuhteiden näkökulmasta. Aikuisen näkökulmaa ja empatian merkitystä pohdin myös hieman opettajan työn kontekstissa. Tuon tutkielman lopussa esiin empatiakasvatuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia lasten keskuudessa esiintyvän kiusaamisilmiön ehkäisemisessä.
Tutkielmani tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin määriteltynä integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmä. Integroivan kirjallisuuskatsauksen kautta tutustun tutkielman käsiteltävään ilmiöön eri tieteenalojen, kuten kasvatustieteiden ja psykologian lähdekirjallisuuden kautta. Olen tutkielmassa käyttänyt pääosin viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistua lähdekirjallisuutta, mikä lisää tutkielman luotettavuutta.
Tutkielmassa tuon esiin, mitä merkityksiä aikuisella ja aikuisen toiminnalla on lapsen empatiakyvyn ja koko sosio-emotionaalisen kehityksen osa-alueiden tukemisessa. Tätä aikuisen ja aikuisen toiminnan roolia käsittelen pääosin yleisesti sekä lapsen ja aikuisen välisen kiintymyssuhteiden näkökulmasta. Aikuisen näkökulmaa ja empatian merkitystä pohdin myös hieman opettajan työn kontekstissa. Tuon tutkielman lopussa esiin empatiakasvatuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia lasten keskuudessa esiintyvän kiusaamisilmiön ehkäisemisessä.
Tutkielmani tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin määriteltynä integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmä. Integroivan kirjallisuuskatsauksen kautta tutustun tutkielman käsiteltävään ilmiöön eri tieteenalojen, kuten kasvatustieteiden ja psykologian lähdekirjallisuuden kautta. Olen tutkielmassa käyttänyt pääosin viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistua lähdekirjallisuutta, mikä lisää tutkielman luotettavuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]