Johdon dynaamisten kyvykkyyksien vaikutus organisaation kilpailukykyyn matkailualalla
Aittolampi, Eero (2020-05-20)
Aittolampi, Eero
E. Aittolampi
20.05.2020
© 2020 Eero Aittolampi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005212037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005212037
Tiivistelmä
Tämän päivän liiketoimintaympäristö vaatii yrityksiltä entistä enemmän. Yritykset kokevat jatkuvasti muutoksia liiketoimintaympäristössään. Vain harvat hallitsevat muutosten tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Mikä siis erottaa menestyvän yrityksen menestymättömästä? Strategiatutkimuksessa ongelmaa on lähestytty dynaamisten kyvykkyyksien teorian kautta. Yksinkertaistettuna pyritään löytämään vastaus kysymyksiin, kuinka organisaatiot aistivat muutokset liiketoimintaympäristössään, kuinka aistittuihin seikkoihin tartutaan ja millä keinoin organisaatiota jatkuvasti uudistetaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kansainvälisessä matkailussa toimivien organisaatioiden johtoa tai henkilöitä, jotka ovat mukana organisaation strategisessa päätöksenteossa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jonka runko pohjautui vankasti dynaamisten kyvykkyyksien viitekehykseen. Aineiston avulla on tarkoitus löytää vastaus tutkimuskysymykseen: Mikä on yritysjohdon ja heidän dynaamisten kyvykkyyksiensä rooli organisaation kilpailukyvylle ja sen kehittämiselle matkailualalla?
Tutkielman keskeiset löydökset liittyvät tapoihin, joilla organisaatiossa on totuttu toimimaan. Organisaatioilta vaaditaan entistä vahvempaa itsensä tunnistamista sekä oman aseman ymmärtämistä. Tuloksissa korostetaan johdon roolia päätöksiin sitoutumisessa sekä jatkuvaa kehitystä. Matkailukohteissa yhteistyön merkitys eri toimijoiden kesken suuri. Tulokset korostavat myös organisaatio-oppimiseen panostamista. Oppiminen on tärkeässä roolissa organisaation menestyksen kannalta. Se mahdollistaa organisaation aineettoman pääoman paremman hyödyntämisen sekä vanhoista päätöksistä oppimisen. Oppiminen on mahdollista yhdistää jokaiseen dynaamisten kyvykkyyksien osatekijään, ja sen avulla on mahdollista saavuttaa entistä parempia tuloksia. Johdon tehtävä on mahdollistaa nämä prosessit.
Tutkielman tavoitteena ei ole luoda yleistettävää mallia laajempaan kontekstiin. Tutkimustulosten on tarkoitus toimia yritysjohdon tukena päätöksentekoprosesseissa. Tulevaisuuden tutkimuksen dynaamisten kyvykkyyksien parissa tulisikin keskittyä yhä enemmän kvalitatiiviseen tutkimuksen, sillä sen osuus on tänä päivänä verrattain vähäinen. Koska kyse on ilmiöistä, on kvantitatiivisella tutkimuksella haastava saada kokonaiskuvaa tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kansainvälisessä matkailussa toimivien organisaatioiden johtoa tai henkilöitä, jotka ovat mukana organisaation strategisessa päätöksenteossa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jonka runko pohjautui vankasti dynaamisten kyvykkyyksien viitekehykseen. Aineiston avulla on tarkoitus löytää vastaus tutkimuskysymykseen: Mikä on yritysjohdon ja heidän dynaamisten kyvykkyyksiensä rooli organisaation kilpailukyvylle ja sen kehittämiselle matkailualalla?
Tutkielman keskeiset löydökset liittyvät tapoihin, joilla organisaatiossa on totuttu toimimaan. Organisaatioilta vaaditaan entistä vahvempaa itsensä tunnistamista sekä oman aseman ymmärtämistä. Tuloksissa korostetaan johdon roolia päätöksiin sitoutumisessa sekä jatkuvaa kehitystä. Matkailukohteissa yhteistyön merkitys eri toimijoiden kesken suuri. Tulokset korostavat myös organisaatio-oppimiseen panostamista. Oppiminen on tärkeässä roolissa organisaation menestyksen kannalta. Se mahdollistaa organisaation aineettoman pääoman paremman hyödyntämisen sekä vanhoista päätöksistä oppimisen. Oppiminen on mahdollista yhdistää jokaiseen dynaamisten kyvykkyyksien osatekijään, ja sen avulla on mahdollista saavuttaa entistä parempia tuloksia. Johdon tehtävä on mahdollistaa nämä prosessit.
Tutkielman tavoitteena ei ole luoda yleistettävää mallia laajempaan kontekstiin. Tutkimustulosten on tarkoitus toimia yritysjohdon tukena päätöksentekoprosesseissa. Tulevaisuuden tutkimuksen dynaamisten kyvykkyyksien parissa tulisikin keskittyä yhä enemmän kvalitatiiviseen tutkimuksen, sillä sen osuus on tänä päivänä verrattain vähäinen. Koska kyse on ilmiöistä, on kvantitatiivisella tutkimuksella haastava saada kokonaiskuvaa tutkittavasta ilmiöstä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]