Unen merkitys oppimiselle
Niemelä, Kirsi (2020-04-29)
Niemelä, Kirsi
K. Niemelä
29.04.2020
© 2020 Kirsi Niemelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005041603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005041603
Tiivistelmä
Uni on tärkeä osa ihmisen elämää ja sen vuoksi siihen pitää kiinnittää huomiota nykyistä enemmän. Unella on suuri merkitys ihmiselle koko yhteiskunnan näkökulmasta katsottuna, koska liian vähäisellä unella on yhteyksiä eri sairauksiin. Uni on ollut tutkimuksen kohteena jo pitkään. Noin kolmasosa maailman väestöstä kokee erilaisia univaikeuksia ja kymmenesosalla vaikeudet ovat pitkittyneet.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon on valittu aineistoksi mahdollisimman uusia tutkimuksia ja kirjallisuutta aiheesta. Lähteiden valinnassa ei ole käytetty tiukkaa rajausta. Tutkimuskysymykset ovat nousseet esiin tekijän omasta elämästä. Tutkimuskysymyksistä ensimmäinen koskee unen vaikutuksia ihmisen terveyteen yleisellä tasolla. Toinen tutkimuskysymyksistä on rajautunut koskemaan unen ja oppimisen suhdetta alakouluikäisillä. Tavoitteena tässä kandidaatintyössä on selvittää, miten uni vaikuttaa terveyteen ja onko sillä vaikutuksia oppimiseen.
Liian vähäinen nukkuminen näkyy lapsessa hyperaktiivisuutena ja impulsiivisuutena. Myös tarkkaavaisuuden haasteet ovat yleisempiä liian vähän nukkuvilla. Unella on lisäksi yhteyksiä lapsen kognitiivisten toimintojen suorituskykyyn. Unenpuute voi aiheuttaa päiväaikaista väsymystä ja uneliaisuutta, joka taas nostaa onnettomuusriskiä. Oppimiseen liittyvä keskeisin löydös tutkielmassa on unen ja muistin suhde. Unen aikana ihmisen aivoissa tapahtuu uudelleen jäsentymistä, jolloin päivällä opitut asiat siirtyvät säilömuistiin.
Vaikka unta on tutkittu pitkään, olisi sen tutkimusta hyvä vielä lisätä. Unen tutkimuksen olisi tärkeää olla laadultaan pitkittäistutkimusta, jossa muutoksia mitataan mahdollisimman usein. Digitalisaation myötä myös unen ja älylaitteiden suhdetta olisi mielenkiintoista tutkia. Unen ja oppimisen suhdetta on tutkittu verrattain vähän, joten tulosten luotettavuuden kannalta olisi tärkeää löytää lisää tutkimuksia aiheesta.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, johon on valittu aineistoksi mahdollisimman uusia tutkimuksia ja kirjallisuutta aiheesta. Lähteiden valinnassa ei ole käytetty tiukkaa rajausta. Tutkimuskysymykset ovat nousseet esiin tekijän omasta elämästä. Tutkimuskysymyksistä ensimmäinen koskee unen vaikutuksia ihmisen terveyteen yleisellä tasolla. Toinen tutkimuskysymyksistä on rajautunut koskemaan unen ja oppimisen suhdetta alakouluikäisillä. Tavoitteena tässä kandidaatintyössä on selvittää, miten uni vaikuttaa terveyteen ja onko sillä vaikutuksia oppimiseen.
Liian vähäinen nukkuminen näkyy lapsessa hyperaktiivisuutena ja impulsiivisuutena. Myös tarkkaavaisuuden haasteet ovat yleisempiä liian vähän nukkuvilla. Unella on lisäksi yhteyksiä lapsen kognitiivisten toimintojen suorituskykyyn. Unenpuute voi aiheuttaa päiväaikaista väsymystä ja uneliaisuutta, joka taas nostaa onnettomuusriskiä. Oppimiseen liittyvä keskeisin löydös tutkielmassa on unen ja muistin suhde. Unen aikana ihmisen aivoissa tapahtuu uudelleen jäsentymistä, jolloin päivällä opitut asiat siirtyvät säilömuistiin.
Vaikka unta on tutkittu pitkään, olisi sen tutkimusta hyvä vielä lisätä. Unen tutkimuksen olisi tärkeää olla laadultaan pitkittäistutkimusta, jossa muutoksia mitataan mahdollisimman usein. Digitalisaation myötä myös unen ja älylaitteiden suhdetta olisi mielenkiintoista tutkia. Unen ja oppimisen suhdetta on tutkittu verrattain vähän, joten tulosten luotettavuuden kannalta olisi tärkeää löytää lisää tutkimuksia aiheesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]