Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen huomioiminen varhaiskasvatusryhmässä

Harila, Sini; Harju, Pipsa (2020-05-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202005161877.pdf (498.2Kt)
nbnfioulu-202005161877_pdfa_report.xml (205.1Kt)
nbnfioulu-202005161877_mods.xml (11.66Kt)
nbnfioulu-202005161877_solr.xml (26.59Kt)
Lataukset: 


Harila, Sini
Harju, Pipsa
S. Harila; P. Harju
09.05.2020
© 2020 Sini Harila, Pipsa Harju. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161877
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme käsittelee sisäkorvaistutetta käyttävää lasta varhaiskasvatuksessa. Aihetta olemme lähestyneet varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on vastata kysymyksiin, miten sisäkorvaistute vaikuttaa lapsen kuuloon ja millaisissa asioissa hän voi tarvita tukea. Kolmas meitä kiinnostava kysymys on mitä varhaiskasvatuksen opettajan tulee ottaa työssään huomioon, kun lapsiryhmässä on sisäkorvaistutetta käyttävä lapsi. Sisäkorvaistuteleikkausten määrän jatkuva kasvu tekee aiheesta ajankohtaisen. Istutteiden määrän kasvusta huolimatta koemme tietämyksen aiheesta olevan vielä vähäistä, jonka vuoksi aihe on mielestämme tärkeä.

Tutkielmamme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa pyritään laajaan aineistoon tutustumalla saamaan kyseisestä asiasta kattava kokonaiskuva. Sen tavoitteena on luoda tutkimusta jo tehdyn tutkimuksen perusteella.

Aineiston perusteella meille selvisi, ettei sisäkorvaistute tee kuulosta normaalia, vaikka se antaa mahdollisuuden kuulemiselle ja siten myös puheelle. Sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella on usein puheen ja kielen kehityksen haasteita, jotka johtuvat kuulon poikkeavuudesta normaaliin kuuloon verrattuna. Nämä haasteet puolestaan vaikuttavat lapsen sosiaalisiin taitoihin.

Johtopäätöksinä toteamme, että varhaiskasvatuksen opettajan on hyvä ottaa lapsen kuulo ja siitä johtuvat haasteet huomioon varhaiskasvatuksen jokapäiväisessä toiminnassa. Opettajan on myös tuettava lasta sosiaalisten suhteiden luomisessa esimerkiksi ohjaamalla yhteisen kommunikointitavan käyttämisessä. Opettajan antamista tukitoimista voi hyötyä sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen lisäksi myös muut lapsiryhmän lapset. On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokainen lapsi on yksilö muiden joukossa — myös sisäkorvaistutetta käyttävät.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen