Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esikouluikäisten lasten mediakulttuuri ja medialeikki

Huotari, Mira (2020-04-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202005081650.pdf (417.2Kt)
nbnfioulu-202005081650_pdfa_report.xml (202.0Kt)
nbnfioulu-202005081650_mods.xml (10.87Kt)
nbnfioulu-202005081650_solr.xml (25.18Kt)
Lataukset: 


Huotari, Mira
M. Huotari
23.04.2020
© 2020 Mira Huotari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005081650
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee esikouluikäisten lasten mediakulttuuria. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia ovat esikouluikäisten lasten käyttämät mediat sekä millaista heidän medialeikkinsä on. Koska medialla on suuri merkitys nykyisessä kulttuurissamme ja se ympäröi aikuisten lisäksi myös lapsia, on aihe ajankohtainen ja sitä on tarpeellista tutkia.

Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, sillä tarkoituksena on ollut muodostaa yleiskuva valitusta aiheesta. Tavoitteena on ollut kerätä tietopohjaa pro gradua varten, jossa haluaisin perehtyä lasten mediakulttuuriin vieläkin tarkemmin. Keskeisimmät käsitteet tässä tutkielmassa ovat media ja mediakulttuuri, mediakasvatus sekä medialeikki. Näiden käsitteiden avulla lukijan on helpompi ymmärtää tutkielmani sisältöä. Jotta tutkielmastani saisi selkeän ja laajan kokonaiskuvan, on siinä käsitelty hieman myös median historiaa Suomessa.

Aineistossa nousi esiin monia positiivisia sekä negatiivisia asioita mediasta sekä medialeikistä. Media voi tarjota lapselle aineksia oppimiseen ja tunteiden käsittelyyn, mutta se voi synnyttää myös pelkoja. Medialeikin aikuiset kokivat huolestuttavana, mutta lapsen näkökulmasta se näyttäytyi sosiaalista vuorovaikutusta vahvistavana, lapsen oman mediakokemuksen mahdollistavana leikkinä. Esiin nousivat myös medialeikin sukupuolittuneisuus sekä kaupallistuminen.

Aikuisille media voi näyttäytyä pelottavana ja lapselle sopimattomana ympäristönä. Jotta näitä mediaan liittyviä pelkoja voitaisiin vähentää, on aiheen tutkiminen sekä mediaan tutustuminen tarpeen. Median ja sen sisältöjen tunteminen auttaa suunnittelemaan laadukasta ja oikeanlaista mediakasvatusta, joka on tänä päivänä erittäin tärkeää.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen