Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autismikirjon lapsen leikki ja sen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Taskinen, Noora (2020-04-17)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202004181483.pdf (377.2Kt)
nbnfioulu-202004181483_pdfa_report.xml (204.9Kt)
nbnfioulu-202004181483_mods.xml (11.47Kt)
nbnfioulu-202004181483_solr.xml (27.08Kt)
Lataukset: 


Taskinen, Noora
N. Taskinen
17.04.2020
© 2020 Noora Taskinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181483
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on autismikirjon lapsen leikki ja sen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Perehdyn aluksi yleisesti autismikirjoon sekä siihen liittyviin käyttäytymisen erityispiirteisiin, sillä niiden rooli leikin luonteen näkökulmasta korostuu tutkielmassa. Ennen varsinaiseen tutkimuskysymykseen vastaamista avaan leikin käsitettä, jotta leikin perinteinen luonne avautuisi lukijalle. Tämän seurauksena lähden vastaamaan ensimmäiseen tutkimuskysymykseen, jonka tarkoituksena on antaa kokonaiskuva siitä, millaista autismikirjon lapsen leikki voi olla. Seuraavassa tutkimuskysymyksessä perehdyn tämän tiedon avulla autismikirjon lapsen leikin tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Tavoittelin tässä toisessa tutkimuskysymyksessä käytännönläheistä näkökulmaa, jolloin tuen muodot on mahdollista ottaa mukaan arjen työhön.

Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tarkemmin eriteltynä siinä on toteutettu integroivaa tutkimustyyliä. Hyödynnän tutkielmassa suhteellisen laajasti aiempaa tutkimusta ja erilaisia aineistoja, jotta kokonaiskuva muodostuisi selkeäksi kokonaisuudeksi. Tutkielmassa on hyödynnetty niin tuoreempaa kuin vanhempaakin kirjallisuutta.

Tutkielmassa kävi ilmi, että autismikirjon lapsen leikkiä voidaan kuvailla tiettyjen peruspiirteiden mukaan, vaikkakin siinä esiintyy myös vaihtelua yksilöiden välillä. Autismikirjon lapsen leikkiä värittää persoonallinen leikkikalujen käyttö. Lapsi saattaa esimerkiksi keskittyä lelujen yksityiskohtiin ja käsitellä niitä toistuvin tavoin. Autismikirjon lapsi leikkii mieluusti yksin ja mielikuvitusleikit näyttäytyvät tälle usein haastavina. Leikin tukeminen voi lähteä liikkeelle leikin halun herättämisestä, jolloin ympäristöä muokataan leikkiin kutsuvaksi esimerkiksi leikkikalujen ja tilojen selkeyden keinoin. Leikin tukemisessa voidaan hyödyntää lapsen mielenkiinnonkohteita, palkkioita sekä aikuisen konkreettisia tuen keinoja, joita ovat esimerkiksi vihjeet leikistä ja sen kulusta. Autismikirjon lapsen leikin tukemisessa voidaan hyödyntää myös struktuurin keinoja.

Vaikka leikki voi näyttäytyä lapselle jopa haastavana on sen tukeminen kuitenkin tärkeää. Autismikirjon lapsen leikin tukemisella on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia esimerkiksi lapsen sosiaalisiin suhteisiin sekä leikin luonteen kehittymiseen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen