”Se on todella raskas aikuiselle mennä läpi” : aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaaminen varhaiskasvatuksen opettajien tunteiden ja työssä jaksamisen kertomuksissa
Tuomaala, Laura (2020-04-16)
Tuomaala, Laura
L. Tuomaala
16.04.2020
© 2020 Laura Tuomaala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181449
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien tunteita aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaamisissa ja niiden vaikutuksista työssä jaksamiseen. Tutkimukset ovat tähän asti painottuneet lasten aggressiivisuuden selittämiseen ilmiönä varhaiskasvatuksessa lasten näkökulmaa painottaen. Tämän tutkimuksen tarkoitus on saada lisää tietoa aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaamisista varhaiskasvatuksen opettajien kertomusten avulla. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tunteita aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaaminen herättää varhaiskasvatuksen opettajissa? 2. Miten aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaamisissa ilmenneet tunteet näyttäytyvät työssäjaksamisen kertomuksissa?
Tutkimukseni taustalla vaikuttavat julkinen keskustelu ja selvitykset lasten aggressiivisen käyttäytymisen lisääntymisestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys muodostuu aggressiivisuuden, tunteiden ja tunnetyön tarkastelulla. Tarkastelen näitä teemoja myös varhaiskasvatuksen opettajien kertomusten näkökulmista. Haastavissa kasvatustilanteissa varhaiskasvattajat kokevat monenlaisia, jopa ristiriitaisiakin tunteita ja pohtivat toimintansa eettisyyttä työssään.
Tutkimukseni on toteutettu narratiivisella lähestymistavalla. Aineistoni koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista, jotka on kerätty joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019. Analysoin haastattelun kertomukset aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen. Analyysin pääluokat ovat tunteet ja työssä jaksaminen.
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa aggressiivisesti käyttäytyvän lasten kohtaamisissa painottuvat negatiiviset tunteet. Haastavissa kasvatustilanteissa kasvattajat säätelevät sekä omia että lapsen tunteita. Aggressiivisuuden kohtaaminen ilmenee työssä jaksamisen kertomuksissa tunteiden hallinnan haasteina, väsymyksenä, riittämättömyyden tunteina ja arvostuksen puutteena, mutta myöskin motivaation kasvuna ja onnistumisen kokemuksina. Kertomuksissa varhaiskasvattajat kokevat merkittäväksi työssä jaksamista lisääväksi tekijäksi kasvattajatiimin ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan tuen haastavien kasvatustilanteiden käsittelyyn. Ammatillista tukea aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaamisiin kaivataan lisäkoulutuksen muodossa.
Tutkimukseni taustalla vaikuttavat julkinen keskustelu ja selvitykset lasten aggressiivisen käyttäytymisen lisääntymisestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys muodostuu aggressiivisuuden, tunteiden ja tunnetyön tarkastelulla. Tarkastelen näitä teemoja myös varhaiskasvatuksen opettajien kertomusten näkökulmista. Haastavissa kasvatustilanteissa varhaiskasvattajat kokevat monenlaisia, jopa ristiriitaisiakin tunteita ja pohtivat toimintansa eettisyyttä työssään.
Tutkimukseni on toteutettu narratiivisella lähestymistavalla. Aineistoni koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista, jotka on kerätty joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019. Analysoin haastattelun kertomukset aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen. Analyysin pääluokat ovat tunteet ja työssä jaksaminen.
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa aggressiivisesti käyttäytyvän lasten kohtaamisissa painottuvat negatiiviset tunteet. Haastavissa kasvatustilanteissa kasvattajat säätelevät sekä omia että lapsen tunteita. Aggressiivisuuden kohtaaminen ilmenee työssä jaksamisen kertomuksissa tunteiden hallinnan haasteina, väsymyksenä, riittämättömyyden tunteina ja arvostuksen puutteena, mutta myöskin motivaation kasvuna ja onnistumisen kokemuksina. Kertomuksissa varhaiskasvattajat kokevat merkittäväksi työssä jaksamista lisääväksi tekijäksi kasvattajatiimin ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan tuen haastavien kasvatustilanteiden käsittelyyn. Ammatillista tukea aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kohtaamisiin kaivataan lisäkoulutuksen muodossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]