Suomalainen koulutusvienti ja koulutuksen globalisaatio sekä markkinaehtoistuminen : mahdollisuudet ja haasteet koulutusviejien näkökulmasta
Hautajärvi, Matias (2020-04-16)
Hautajärvi, Matias
M. Hautajärvi
16.04.2020
© 2020 Matias Hautajärvi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181458
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää koulutuksen globalisaation ja markkinaehtoistumisen mahdollisuuksia ja haasteita suomalaiselle koulutusviennille koulutusviejien näkökulmista. Koulutusviennillä tarkoitetaan kaikkea koulutukseen, koulutusjärjestelmiin sekä asiantuntijuuden siirtoon perustuvaa liiketoimintaa, jonka sovelluksesta jokin ulkomainen taho maksaa rahaa. Koulutuksen globalisaatio ja markkinaehtoistuminen ovat etenkin englanninkielisessä kirjallisuudessa olleet viime vuosien aikana keskeisiä teemoja koulutuskentän muutoksista ja kehityksestä puhuttaessa.
Maailmanlaajuinen informaatioteknologinen kehitys on viimeisen vuosikymmenen aikana luonut uudenlaisia haasteita myös koulutukselle. Jatkuvasti kasvava määrä myös koulutusta koskevaa informaatiota on johtanut tilanteeseen, jossa koulutusjärjestelmien välinen globaali kilpailu on kiihtynyt ja poliittiset päätökset ovat globaalisti sulattaneet etenkin korkeakoulutuksen osaksi markkinataloutta. Koulutuksen globalisaatio ja markkinaehtoistuminen ovat samanaikaisesti asettaneet koulutukselle uusia haasteita, mutta toisaalta myös luoneet etenkin koulutuksen liiketoiminnallisille ulottuvuuksille uudenlaisia mahdollisuuksia. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää suomalaisten koulutusviejien näkemyksiä näihin mahdollisuuksiin ja haasteisiin liittyen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kyselylomake jaettiin sähköisesti laajalle joukolle suomalaisen koulutusviennin asiantuntijoita. Kyselytutkimuksessa ja tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin monimenetelmällistä tutkimusmenetelmää, jossa yhdisteltiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen periaatteita. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 24 osallistujaa.
Saatujen tulosten perusteella suomalaiset koulutusviejät ovat tietoisia koulutuksen globalisaatioon ja markkinaehtoistumiseen liittyvistä teemoista, joskin koulutuksen globalisaatio vaikuttaisi olevan termeistä tutumpi. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset koulutusviejät pyrkivät tekemään koulutusvientiä sosiaalisen, taloudellisen ja kulttuurisen kestävyyden periaatteiden mukaisesti tiedostaen kuitenkin samalla koulutusviennin olevan pohjimmiltaan taloudellista hyötyä tavoittelevaa liiketoimintaa.
Maailmanlaajuinen informaatioteknologinen kehitys on viimeisen vuosikymmenen aikana luonut uudenlaisia haasteita myös koulutukselle. Jatkuvasti kasvava määrä myös koulutusta koskevaa informaatiota on johtanut tilanteeseen, jossa koulutusjärjestelmien välinen globaali kilpailu on kiihtynyt ja poliittiset päätökset ovat globaalisti sulattaneet etenkin korkeakoulutuksen osaksi markkinataloutta. Koulutuksen globalisaatio ja markkinaehtoistuminen ovat samanaikaisesti asettaneet koulutukselle uusia haasteita, mutta toisaalta myös luoneet etenkin koulutuksen liiketoiminnallisille ulottuvuuksille uudenlaisia mahdollisuuksia. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää suomalaisten koulutusviejien näkemyksiä näihin mahdollisuuksiin ja haasteisiin liittyen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kyselylomake jaettiin sähköisesti laajalle joukolle suomalaisen koulutusviennin asiantuntijoita. Kyselytutkimuksessa ja tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin monimenetelmällistä tutkimusmenetelmää, jossa yhdisteltiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen periaatteita. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 24 osallistujaa.
Saatujen tulosten perusteella suomalaiset koulutusviejät ovat tietoisia koulutuksen globalisaatioon ja markkinaehtoistumiseen liittyvistä teemoista, joskin koulutuksen globalisaatio vaikuttaisi olevan termeistä tutumpi. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset koulutusviejät pyrkivät tekemään koulutusvientiä sosiaalisen, taloudellisen ja kulttuurisen kestävyyden periaatteiden mukaisesti tiedostaen kuitenkin samalla koulutusviennin olevan pohjimmiltaan taloudellista hyötyä tavoittelevaa liiketoimintaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]