Perusopetukseen valmistavan luokan opettajien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
Koistinen, Miia (2020-04-16)
Koistinen, Miia
M. Koistinen
16.04.2020
© 2020 Miia Koistinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181453
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetukseen valmistavan luokan opettajien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoidulla teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin keväällä puhelimitse sekä kasvokkain 2019. Tutkimukseen osallistui neljä perusopetukseen valmistavan luokan opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuskysymykset muodostettiin haastatteluista saadun aineiston pohjalta. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyi selvittämään miten perusopetukseen valmistavan luokan opettajan ja kodin välistä yhteistyötä toteutetaan. Tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin lisäksi tutkimaan mitkä vuorovaikutuskanavat olivat tavallisimpia sekä mihin asioihin yhteistyö tavallisesti liittyi. Toinen tutkimuskysymys pyrki selvittämään millaiset tekijät vaikuttivat perusopetukseen valmistavan luokan opettajan ja kodin välisen yhteistyön toimivuuteen.
Tutkimustulosten mukaan perusopetukseen valmistavan luokan opettajien ja kodin yhteistyön yleisimmät vuorovaikutuskanavat ovat Wilma, tekstiviestit, WhatsApp, paperiset viestit, puhelut sekä henkilökohtaiset tapaamiset koululla. Yhteistyö liittyy useimmiten oppilaan koulunkäyntiä koskeviin asioihin. Näitä ovat esimerkiksi kotitehtävät, aikataulumuutokset sekä koulun retkiin ja tapahtumiin liittyvät asiat. Valmistavan luokan opettajan ja kodin välisen yhteistyön toimivuus riippuu useista eri tekijöistä. Toimivan vuorovaikutuksen koetaan rakentuvan tiiviistä yhteydenpidosta, yhteisestä kiinnostuksesta oppilaan koulunkäyntiä ja hyvinvointia kohtaan sekä molemminpuolisesta avoimuudesta ja kunnioituksesta. Haastavat vuorovaikutustilanteet liittyvät yleensä yhteisen kielen puuttumiseen tai yhteydenpidon toteuttamatta jättämiseen. Lisäksi tulkkipalveluiden koetaan olevan pääasiassa riittävää.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi. Tutkimustulosten luotettavuutta pyrittiin lisäämään perustelemalla tuloksia teorian avulla. Kodin ja koulun yhteistyöstä on tehty aiempia tutkimuksia, mutta valmistavan luokan opettajien kokemuksia ei ole tutkittu teemahaastatteluita hyödyntäen.
Tutkimuskysymykset muodostettiin haastatteluista saadun aineiston pohjalta. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyi selvittämään miten perusopetukseen valmistavan luokan opettajan ja kodin välistä yhteistyötä toteutetaan. Tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin lisäksi tutkimaan mitkä vuorovaikutuskanavat olivat tavallisimpia sekä mihin asioihin yhteistyö tavallisesti liittyi. Toinen tutkimuskysymys pyrki selvittämään millaiset tekijät vaikuttivat perusopetukseen valmistavan luokan opettajan ja kodin välisen yhteistyön toimivuuteen.
Tutkimustulosten mukaan perusopetukseen valmistavan luokan opettajien ja kodin yhteistyön yleisimmät vuorovaikutuskanavat ovat Wilma, tekstiviestit, WhatsApp, paperiset viestit, puhelut sekä henkilökohtaiset tapaamiset koululla. Yhteistyö liittyy useimmiten oppilaan koulunkäyntiä koskeviin asioihin. Näitä ovat esimerkiksi kotitehtävät, aikataulumuutokset sekä koulun retkiin ja tapahtumiin liittyvät asiat. Valmistavan luokan opettajan ja kodin välisen yhteistyön toimivuus riippuu useista eri tekijöistä. Toimivan vuorovaikutuksen koetaan rakentuvan tiiviistä yhteydenpidosta, yhteisestä kiinnostuksesta oppilaan koulunkäyntiä ja hyvinvointia kohtaan sekä molemminpuolisesta avoimuudesta ja kunnioituksesta. Haastavat vuorovaikutustilanteet liittyvät yleensä yhteisen kielen puuttumiseen tai yhteydenpidon toteuttamatta jättämiseen. Lisäksi tulkkipalveluiden koetaan olevan pääasiassa riittävää.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi. Tutkimustulosten luotettavuutta pyrittiin lisäämään perustelemalla tuloksia teorian avulla. Kodin ja koulun yhteistyöstä on tehty aiempia tutkimuksia, mutta valmistavan luokan opettajien kokemuksia ei ole tutkittu teemahaastatteluita hyödyntäen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30036]