Voiko valta olla lapsilla? : valtasuhteiden tuottaminen, ylläpitäminen sekä muokkaaminen alakoulussa
Juhakoski, Ronja (2020-04-16)
Juhakoski, Ronja
R. Juhakoski
16.04.2020
© 2020 Ronja Juhakoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004181456
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu opettajan ja oppilaiden välisiä valtasuhteita osallisuuden näkökulmasta. Hegemonisen diskurssin mukaan luokissa valta ja vastuu on opettajalla. Luokassa, jossa tämä tutkimus on toteutettu on kuitenkin yritetty muokata vallitsevaa puhetapaa ja samalla antaa oppilaille tilaa toimia valtapositiosta käsin. Tarkoituksena on näin vahvistaa oppilaiden toimijuutta, mikä taas tukee osallisuutta.
Osallisuudesta käydään runsaasti keskustelua ja sitä toteutetaan kouluissa monilla eri tasoilla. Erilaisia osallisuuden malleja on luotu helpottamaan tämän monimuotoiseen käsitteen hahmottamista ja toteuttamista. Silti vaikuttaa, että kouluilla on vielä parannettavaa, jotta kaikki oppilaat saataisiin mukaan yhteisön toimintaan. Jotta osallisuus toteutuisi, pitää kaikilla oppilailla olla aito mahdollisuus toimia yhteisössään. Tämä vaatii sen, että opettajat luovuttavat osan vallastaan heille. Vallan mahdollistaminen oppilaille on kuitenkin normittuneiden käytäntöjen vastaista eikä täysin ongelmatonta, minkä takia se vaatii opettajilta tiettyä osaamista.
Tutkimus on toteutettu etnografisena havainnointina, joka sai lopulta myös haastattelun piirteitä. Etnografia sopi tähän työhön, koska tutkittavana on kulttuurinen ilmiö, jonka merkitystä yhteisössä on haluttu selvittää tarkemmin. Aineisto koostuu kolmen kuukauden aikana kerätystä kenttäpäiväkirjasta, johon on kirjoitettu luokan tapahtumia ja opettajan kommentteja viideltä eri päivältä.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden valtapositiolla on moninaisia seurauksia. Kyseisessä luokassa on nähty, kuinka oppilaille mahdollistetulla valtapositiolla on lukuisia hyviä vaikutuksia luokan toimintaan. Kääntöpuolena nähdään mitä tapahtuu, kun saatua valta-asemaa käytetään väärin tai sitä yhtäkkiä rajoitetaan. Jälkimmäisen seurauksena on toimijuuden takaisinottamista niillä keinoilla, joita oppilailla on käytettävissä. Silloin kun oppilaiden ja opettajan välillä on luottamusta ja opettaja kannustaa oppilaita toimimaan ja ilmaisemaan mielipiteitänsä vapaasti on tuloksena luokka, joka toimii paremmin yhteisönä jolloin yhä useampi pääsee osallistumaan.
Osallisuudesta käydään runsaasti keskustelua ja sitä toteutetaan kouluissa monilla eri tasoilla. Erilaisia osallisuuden malleja on luotu helpottamaan tämän monimuotoiseen käsitteen hahmottamista ja toteuttamista. Silti vaikuttaa, että kouluilla on vielä parannettavaa, jotta kaikki oppilaat saataisiin mukaan yhteisön toimintaan. Jotta osallisuus toteutuisi, pitää kaikilla oppilailla olla aito mahdollisuus toimia yhteisössään. Tämä vaatii sen, että opettajat luovuttavat osan vallastaan heille. Vallan mahdollistaminen oppilaille on kuitenkin normittuneiden käytäntöjen vastaista eikä täysin ongelmatonta, minkä takia se vaatii opettajilta tiettyä osaamista.
Tutkimus on toteutettu etnografisena havainnointina, joka sai lopulta myös haastattelun piirteitä. Etnografia sopi tähän työhön, koska tutkittavana on kulttuurinen ilmiö, jonka merkitystä yhteisössä on haluttu selvittää tarkemmin. Aineisto koostuu kolmen kuukauden aikana kerätystä kenttäpäiväkirjasta, johon on kirjoitettu luokan tapahtumia ja opettajan kommentteja viideltä eri päivältä.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden valtapositiolla on moninaisia seurauksia. Kyseisessä luokassa on nähty, kuinka oppilaille mahdollistetulla valtapositiolla on lukuisia hyviä vaikutuksia luokan toimintaan. Kääntöpuolena nähdään mitä tapahtuu, kun saatua valta-asemaa käytetään väärin tai sitä yhtäkkiä rajoitetaan. Jälkimmäisen seurauksena on toimijuuden takaisinottamista niillä keinoilla, joita oppilailla on käytettävissä. Silloin kun oppilaiden ja opettajan välillä on luottamusta ja opettaja kannustaa oppilaita toimimaan ja ilmaisemaan mielipiteitänsä vapaasti on tuloksena luokka, joka toimii paremmin yhteisönä jolloin yhä useampi pääsee osallistumaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36616]