Joulukinkkuperinteitä ja osuustoimintaa : Osuuskauppa Arinan mainokset sanomalehti kalevassa vuosina 1917–2018
Kastikainen, Paavo (2020-01-29)
Kastikainen, Paavo
P. Kastikainen
29.01.2020
© 2020 Paavo Kastikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202001301097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202001301097
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsittelen pohjoissuomalaisen Osuuskauppa Arinan sanomalehtimainonnan historiaa vuosina 1917–2018. Tutkielmani keskittyy erilaisten mainostrendien tutkimisen lisäksi erityisesti osuustoiminnallisiin piirteisiin Arinan mainonnassa. Suomalaisen yhteiskunnan muutokset sekä Arinan oman toiminnan ja talouden muutokset ovat osaltaan avainasemassa, sillä tutkielmani liittää mainosten kehityksen näihin tekijöihin. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisia mainoksia Arina on julkaissut, millaisia mainonnan keinoja se käyttää sekä kuinka se tuo mainoksissaan esiin osuustoiminnallista taustaansa.
Toisena tavoitteenani on tehdä osuustoimintaa näkyvämmäksi. Aineistona käytän sanomalehti Kalevaa otosperiaatteella mainitulta aikaväliltä joka kymmenennen vuoden välein alkaen vuodesta 1917. Kalevan lisäksi aineistonani toimii Arinan tilinpäätökset ja toimintakertomukset, joiden perusteella olen koonnut Arinan liiketoiminnan historian kannalta merkityksellisiä tunnuslukuja useisiin taulukoihin. Menetelminä käytän kuva-analyysiä, teemoittelua, sekä kuvien tulkintaan yleisesti käytettyä semiotiikkaa. Tutkielmani keskeiset tulokset avaavat Arinan sanomalehtimainonnan luonnetta ja trendejä laajasti eri vuosikymmenten aikana.
Kahden ensimmäisen luvun mukaan Arinan mainonta noudattelee tunnollisesti suomalaisen mainonnan trendejä koko tutkittuna aikana, mutta jättää suomalaiseen valokuvaan liittyvät trendit huomiotta. Arinan mainokset ovat pääasiassa käyttöarvomainoksia, mutta tästä huolimatta mainosten joukossa esiintyy myös mielikuvamainoksia. Arinan mielikuvamainokset luovat kuluttajalle mielikuvia Arinasta yrityksenä yksittäisten tuotteiden sijaan. Mainoksista heijastuu kyky luoda positiivisia mielikuvia kuluttajille; se näkyy myös liiketoiminnan tunnuslukujen nousevassa trendissä.
Suomalaisen yhteiskunnan muutokset yhteiskuntarakenteen, bruttokansantuotteen kasvun sekä kaupan alan murroksen osalta kysyntäpainotteisesta markkinointipohjaiseen näkyvät Arinan mainoksissa selvästi. Osuustoiminnallisuus näkyy Arinan mainoksissa erityisesti 1970-luvulta alkaen, mutta jää usein maininnan tasolle. 2000-luvulla yleistynyt yhteiskuntavastuun käsittely mainoksissa jää Arinan osalta olemattomaksi. Analyysini perusteella suositan Arinaa tuomaan osuustoimintaa sekä yhteiskuntavastuullisia tekoja esiin sanomalehtimainoksissa, sillä se voi auttaa kuluttajia ymmärtämään Arinan suuryrityslogiikan mukaista toimintaa sekä vähentää sen liiketoimintaan joskus liitettäviä negatiivisia mielikuvia.
Toisena tavoitteenani on tehdä osuustoimintaa näkyvämmäksi. Aineistona käytän sanomalehti Kalevaa otosperiaatteella mainitulta aikaväliltä joka kymmenennen vuoden välein alkaen vuodesta 1917. Kalevan lisäksi aineistonani toimii Arinan tilinpäätökset ja toimintakertomukset, joiden perusteella olen koonnut Arinan liiketoiminnan historian kannalta merkityksellisiä tunnuslukuja useisiin taulukoihin. Menetelminä käytän kuva-analyysiä, teemoittelua, sekä kuvien tulkintaan yleisesti käytettyä semiotiikkaa. Tutkielmani keskeiset tulokset avaavat Arinan sanomalehtimainonnan luonnetta ja trendejä laajasti eri vuosikymmenten aikana.
Kahden ensimmäisen luvun mukaan Arinan mainonta noudattelee tunnollisesti suomalaisen mainonnan trendejä koko tutkittuna aikana, mutta jättää suomalaiseen valokuvaan liittyvät trendit huomiotta. Arinan mainokset ovat pääasiassa käyttöarvomainoksia, mutta tästä huolimatta mainosten joukossa esiintyy myös mielikuvamainoksia. Arinan mielikuvamainokset luovat kuluttajalle mielikuvia Arinasta yrityksenä yksittäisten tuotteiden sijaan. Mainoksista heijastuu kyky luoda positiivisia mielikuvia kuluttajille; se näkyy myös liiketoiminnan tunnuslukujen nousevassa trendissä.
Suomalaisen yhteiskunnan muutokset yhteiskuntarakenteen, bruttokansantuotteen kasvun sekä kaupan alan murroksen osalta kysyntäpainotteisesta markkinointipohjaiseen näkyvät Arinan mainoksissa selvästi. Osuustoiminnallisuus näkyy Arinan mainoksissa erityisesti 1970-luvulta alkaen, mutta jää usein maininnan tasolle. 2000-luvulla yleistynyt yhteiskuntavastuun käsittely mainoksissa jää Arinan osalta olemattomaksi. Analyysini perusteella suositan Arinaa tuomaan osuustoimintaa sekä yhteiskuntavastuullisia tekoja esiin sanomalehtimainoksissa, sillä se voi auttaa kuluttajia ymmärtämään Arinan suuryrityslogiikan mukaista toimintaa sekä vähentää sen liiketoimintaan joskus liitettäviä negatiivisia mielikuvia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29882]