Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musisoinnin merkitys nuorten yhteishengen vahvistajana

Kärkölä, Ellen (2020-01-07)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202001161022.pdf (413.3Kt)
nbnfioulu-202001161022_pdfa_report.xml (196.5Kt)
nbnfioulu-202001161022_mods.xml (10.11Kt)
nbnfioulu-202001161022_solr.xml (22.98Kt)
Lataukset: 


Kärkölä, Ellen
E. Kärkölä
07.01.2020
© 2020 Ellen Kärkölä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202001161022
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus musisoinnin merkityksestä yhteishengen vahvistajana nuorten kontekstissa. Nuoret käyvät läpi kehitysvaiheessaan monenlaista ja musiikki näyttää tutkimusten mukaan olevan heille tärkeässä roolissa arkielämässä. Alakoulusta yläkouluun siirtyminen on merkittävä muutos nuoren elämässä ja uhkana voi olla, ettei nuori tunne kuuluvansa mihinkään. Musisoinnin kautta voidaan herättää luokassa tunnetta yhteenkuuluvuudesta.

Nuoren lähipiirissä tapahtuu sosiaalisia muutoksia, kun vanhempien rooli vähenee ja kavereiden merkitys kasvaa. Vertaissuhteilla on psykososiaalisen kehityksen kannalta tärkeä tehtävä. Nuoruudessa vertaisryhmään kuulumisen tarve on valtava, ja se saattaa ajaa nuorta pahimmassa tapauksessa antisosiaalisen käyttäytymiseen. Syrjäytymistä ehkäisten koulun tulisi pitää yhteisöllisyyttä yllä. Parhaimmillaan koululuokka on nuorelle vertaisryhmä, johon hän voi tuntea kuuluvansa.

Musiikki voi toimia yhdistävänä elementtinä monissa tilanteissa, myös koulussa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen