Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mitä tulisi ottaa huomioon motivoivassa äänenavauksessa aikuiskuorossa?

Riippi, Sofia (2020-03-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202003191302.pdf (429.2Kt)
nbnfioulu-202003191302_pdfa_report.xml (209.8Kt)
nbnfioulu-202003191302_mods.xml (10.84Kt)
nbnfioulu-202003191302_solr.xml (25.23Kt)
Lataukset: 


Riippi, Sofia
S. Riippi
18.03.2020
© 2020 Sofia Riippi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003191302
Tiivistelmä
Käsittelen kandidaatintutkielmassani motivaation merkitystä ja sen yhteyttä äänenavaukseen. Koen aiheen kiinnostavaksi, sillä olen huomannut, että kuoromaailmassa monet laulajat myöhästyvät harjoituksista usein juuri sen verran, että äänenavaus jää heiltä suurimmaksi osaksi tekemättä ja uskon tämän olevan yhteydessä laulajien motivaatioon. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tavoitteena on pohtia äänenavausta motivaation näkökulmasta ja avartaa näkökulmia siihen, mitä kaikkea äänenavaus voi pitää sisällään ja mitä merkityksiä sillä voi olla laulajalle.

Tutkimuksen kolmannessa pääluvussa käsittelen motivaatiota ja sen syntymekanismeja sekä motivaation syvempää ilmenemismuotoa flowta niin yksilön kuin ryhmän näkökulmasta. Lisäksi käsittelen kappaleessa lyhyesti erilaisia ihmistyyppejä oppijoina sekä miten palautetta kuorolle tulisi antaa.

Tutkimuksen neljännessä pääluvussa käsittelen itse äänenavausta. Luku alkaa äänenavauksen termin määrittelyllä. Tämän jälkeen kerron äänenavauksen osa-alueista, joita ovat kehon lämmittelyn ja laulutekniikan kehittymisen lisäksi myös tunnelman ja ympäristön vaikutus laulajaan sekä pyrkimys niin laulajan kuin koko kuoron kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Luvun loppupuolella käsittelen, mitä asioita äänenavauksen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon sekä esittelen kolme erilaista mallia äänenavauksen rakenteeseen. Yhteistä malleille on aloitus kehon lämmittelyllä, josta siirrytään hengitysharjoitteiden kautta erilaisiin ääniharjoitteisiin.

Tutkimuksen viidennessä pääluvussa käsittelen tutkimuksessa esiin nousseita tuloksia ja kuudennessa pääluvussa tulosten merkityksiä sekä motivaation ja äänenavauksen merkitystä toisiinsa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38833]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen