Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eriyttämisen vaikutukset oppilaan itsetuntoon ja minäkuvaan

Oksanen, Maiju (2020-02-24)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202002261219.pdf (321.5Kt)
nbnfioulu-202002261219_pdfa_report.xml (203.2Kt)
nbnfioulu-202002261219_mods.xml (11.27Kt)
nbnfioulu-202002261219_solr.xml (26.39Kt)
Lataukset: 


Oksanen, Maiju
M. Oksanen
24.02.2020
© 2020 Maiju Oksanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202002261219
Tiivistelmä
Eriyttäminen eri muodoissaan on osa suuren osan maailman koulutusjärjestelmistä arkipäivää. Sen toteuttamistavat vaihtelevat maittain aina selkeästä tasoryhmittelystä eriyttävään opetukseen samassa luokkatilassa. Eriyttämistä on aiemmin tutkittu runsaasti esimerkiksi oppimistulosten näkökulmasta. Eri eriyttämistapojen vaikutuksista oppilaiden sisäisiin kokemuksiin on kuitenkin saatavilla vain varsin rajallinen määrä tutkimustietoa.

Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda käsitys siitä, miten eriyttäminen vaikuttaa peruskoulun 7.–9.-luokkalaisen tai lukioikäisen oppilaan itsetuntoon ja minäkuvaan sekä ylöspäin että alaspäin eriytettyjen oppilaiden kohdalla. Tutkielma pyrkii myös löytämään oppilaan itsetunnon ja minäkuvan tukemisen kannalta parhaita vaihtoehtoja eriyttämisen toteuttamiseen. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.

Eriyttämisen vaikutuksia oppilaan sisäisiin kokemuksiin tutkittaessa olennaiseksi tekijäksi muodostuivat niin oppilaan itsensä kuin hänen ympäristönsäkin toteuttama sosiaalinen vertailu. Sosiaalinen vertailu osoittautui keskeiseksi tekijäksi oppilaan akateemisen minäkuvan muotoutumisessa. Erityisesti ylöspäin eriytettyjen oppilaiden kohdalla oppilaan sisäisiin kokemuksiin vaikuttivat Big-Fish-Little-Pond- ja Basking-in-Reflected-Glory- vaikutukset, joille eriyttäminen loi edellytyksiä. Alaspäin eriytettyjen oppilaiden kohdalla akateeminen minäkuva vaikutti kärsivän opintojen aikana sitä vähemmän, mitä selkeämpää ja aikaisemmin aloitettua eriyttäminen on. Tutkielman tuloksissa huomionarvoista oli myös se, että kaikkien oppilaiden akateeminen minäkuva laski tutkitun koulutuksen ajanjakson aikana jonkin verran riippumatta eriyttämisen suunnasta.

Kaiken kaikkiaan eriyttämisen ei tämän tutkielman tulosten perusteella voida suoraan katsoa vaikuttavan oppilaan itsetuntoon, mutta oppilaan akateemiseen minäkuvaan ja kouluhyvinvointiin vaikuttavan sosiaalisen vertailun edellytyksiin eriyttämisellä on huomattava vaikutus. Tutkielman pohdinnassa tuodaan esille myös eriyttämisen vaikutuksia oppilaiden hyvinvointiin suomalaisessa koulutusjärjestelmässä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen