Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ei sittenkään lastentarhanopettajaksi : murtuneita odotuksia lastentarhanopettajaunelmasta luopuneiden kertomuksissa

Sironen, Anne-Mari (2019-10-17)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201910222999.pdf (919.7Kt)
nbnfioulu-201910222999_pdfa_report.xml (243.5Kt)
nbnfioulu-201910222999_mods.xml (13.39Kt)
nbnfioulu-201910222999_solr.xml (29.12Kt)
Lataukset: 


Sironen, Anne-Mari
A.-M. Sironen
17.10.2019
© 2019 Anne-Mari Sironen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201910222999
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajista on pulaa eri puolilla Suomea. Ongelmaa on lähdetty ratkaisemaan lisäämällä koulutuksen aloituspaikkoja yliopistoissa. Huomiota olisi kuitenkin kiinnitettävä siihen, että huolestuttavan moni varhaiskasvatuksen opiskelijoista ja jo työelämässä olevista opettajista harkitsee alan vaihtoa tai on jo sen tehnytkin. Samaan aikaan myös varhaiskasvatuksen koulutuksen hakijamäärät yliopistoissa ovat pudonneet. On siis aivan perusteltua sanoa, että alan vetovoimaisuus on laskussa, unelma lastentarhanopettajan työstä on menettänyt hohtoaan. Näiden huomioiden pohjalta lähden hakemaan lisäymmärrystä ilmiöön kysymällä: Millaisia murtuneita odotuksia nousee esiin lastentarhanopettajaunelmasta luopuneiden kertomuksissa opiskeluun ja työelämään liittyen?

Tässä tutkimuksessa ilmiötä lähestytään neljän lastentarhanopettajaunelmasta luopuneen kertomuksista esiin nousseiden kokemusten ohjaamana. Kaksi heistä oli tehnyt ratkaisunsa jo opiskeluaikana ja kaksi alle puoli vuotta varhaiskasvatuksen opettajana työskenneltyään. Tarkastelu kohdentuu erityisesti odotusten murtumisiin, joita on nähtävissä kertojien matkalla kohti ratkaisuaan alanvaihdosta. Tutkimus on aineistolähtöinen ja sen teoreettinen viitekehys muodostuu opettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen sekä opiskelusta työelämään siirtymiseen liittyvästä tutkimuksesta. Varhaiskasvatuksen kontekstissa tehdyn tutkimuksen lisäksi on hyödynnetty yleistä opettajatutkimusta. Kerronnallisella haastattelulla tuotettu aineisto avaa ilmiötä kertojan omista lähtökohdista ja merkityksistä käsin.

Tämän tutkimuksen tulosten perusteella murtuneet odotukset liittyivät esimerkiksi oikeanlaiseen opettajuuteen, opetukseen ja ohjaukseen opinnoissa sekä alan arvostukseen ja työskentelyolosuhteisiin. Alan vaihtaminen on pitkä prosessi, jota edeltää useita odotuksia murtaneita kokemuksia ja noiden kokemusten välissä uusia yrityksiä ja toiveikkuutta. Päätös ei synny hetkessä, eikä sitä tehdä kevein perustein.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37647]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen