Virtual library : a technical implementation for a virtual reality library interface
Minyaev, Ilya (2019-06-04)
Minyaev, Ilya
I. Minyaev
04.06.2019
© 2019 Ilya Minyaev. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906062472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906062472
Tiivistelmä
Libraries, as traditional information storages, serve an important role in providing free access to civilization’s knowledge to the public. In the advent of the information society, conventional means of knowledge seeking slowly become obsolete. As technologies advance, libraries shall discover how available inventions could be utilized in enhancing library services and raising public awareness.
The offer to discover Virtual Library project was given to the author by the Center for Ubiquitous Computing in the University of Oulu, with the idea originating from Oulu City Library. The goal of the project was to implement an interactive application that would provide a unique experience for library users and show off capabilities of modern virtual technologies. The requirements for it were elicited and refined in a series of participatory design workshops held in Oulu City Library, and as a result, the content of initial web prototype was utilized in the creation of standalone virtual reality application on Unreal Engine 4. The application works with Oculus Rift headset and Oculus Touch motion controllers and lets the user explore the virtual model of Oulu City Library premises as well as some fictional places, added for diverse experience, and experience several activities.
Virtual Library was evaluated in a series of testing sessions held in the Oulu City Library with a total of 12 participants, which were primarily the library’s staff members. Overall, the application was positively acclaimed, providing an interesting and unusual library experience, and presenting capabilities of modern virtual reality technologies. Kirjastoilla on perinteisesti tärkeä rooli tiedon välittäjinä ja tallentajina. Kirjastojen tulee myös mahdollistaa pääsy tiedon ääreen. Siirryttäessä lähemmäksi tietoyhteiskuntaa, perinteiset tavat käsitellä ja havainnoida tietoa ovat jäämässä historiaan. Myös kirjastot kehittyvät ja oppivat kuinka uusia teknologioita on mahdollista hyödyntää tiedon välittämisessä yhteisöille.
Virtuaalikirjasto-projekti lähti Oulun kaupungin kirjaston pyynnöstä Oulun yliopiston Jokapaikan tietotekniikan tutkimusryhmälle. Projektin päämääränä oli toteuttaa interaktiivinen sovellus, joka tarjoaisi kirjaston asiakkaille elämyksellistä sisältöä samalla havainnollistaen virtuaalitodellisuuden ja siihen liittyvien teknologioiden mahdollisuuksia. Sovelluksen toteutusta hiottiin Oulun kaupunginkirjastossa sarjalla osallistavan suunnittelun mukaisia työpajoja. Virtuaalitodellisuussovellus toteutettiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Se toimii Oculus Rift -virtuaalilaseilla ja Oculus Touch -ohjaimilla. Sovelluksessa on mahdollista kulkea vapaasti virtuaalisessa Oulun kaupunginkirjastossa, sekä tilaan liitetyissä mielikuvituksellisemmissa maailmoissa.
Virtuaalikirjasto-sovellus evaluoitiin Oulun kaupunginkirjastossa sarjalla käyttäjätestejä. Testikäyttäjiä oli kaikkiaan 12 ja he olivat pääosin kirjaston työntekijöitä. Sovelluksen vastaanotto oli positiivinen. Käyttäjät totesivat sen havainnollistavan käytettävissä olevan tekniikan mahdollisuuksia samalla tarjoten mielenkiintoisen ja epätavallisen kirjastokokemuksen.
The offer to discover Virtual Library project was given to the author by the Center for Ubiquitous Computing in the University of Oulu, with the idea originating from Oulu City Library. The goal of the project was to implement an interactive application that would provide a unique experience for library users and show off capabilities of modern virtual technologies. The requirements for it were elicited and refined in a series of participatory design workshops held in Oulu City Library, and as a result, the content of initial web prototype was utilized in the creation of standalone virtual reality application on Unreal Engine 4. The application works with Oculus Rift headset and Oculus Touch motion controllers and lets the user explore the virtual model of Oulu City Library premises as well as some fictional places, added for diverse experience, and experience several activities.
Virtual Library was evaluated in a series of testing sessions held in the Oulu City Library with a total of 12 participants, which were primarily the library’s staff members. Overall, the application was positively acclaimed, providing an interesting and unusual library experience, and presenting capabilities of modern virtual reality technologies.
Virtuaalikirjasto-projekti lähti Oulun kaupungin kirjaston pyynnöstä Oulun yliopiston Jokapaikan tietotekniikan tutkimusryhmälle. Projektin päämääränä oli toteuttaa interaktiivinen sovellus, joka tarjoaisi kirjaston asiakkaille elämyksellistä sisältöä samalla havainnollistaen virtuaalitodellisuuden ja siihen liittyvien teknologioiden mahdollisuuksia. Sovelluksen toteutusta hiottiin Oulun kaupunginkirjastossa sarjalla osallistavan suunnittelun mukaisia työpajoja. Virtuaalitodellisuussovellus toteutettiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Se toimii Oculus Rift -virtuaalilaseilla ja Oculus Touch -ohjaimilla. Sovelluksessa on mahdollista kulkea vapaasti virtuaalisessa Oulun kaupunginkirjastossa, sekä tilaan liitetyissä mielikuvituksellisemmissa maailmoissa.
Virtuaalikirjasto-sovellus evaluoitiin Oulun kaupunginkirjastossa sarjalla käyttäjätestejä. Testikäyttäjiä oli kaikkiaan 12 ja he olivat pääosin kirjaston työntekijöitä. Sovelluksen vastaanotto oli positiivinen. Käyttäjät totesivat sen havainnollistavan käytettävissä olevan tekniikan mahdollisuuksia samalla tarjoten mielenkiintoisen ja epätavallisen kirjastokokemuksen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37298]