Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen laatu päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevien kasvattajien käsityksissä

Parkkila, Maija (2019-05-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201905252133.pdf (722.3Kt)
nbnfioulu-201905252133_pdfa_report.xml (237.0Kt)
nbnfioulu-201905252133_mods.xml (12.70Kt)
nbnfioulu-201905252133_solr.xml (28.61Kt)
Lataukset: 


Parkkila, Maija
M. Parkkila
23.05.2019
© 2019 Maija Parkkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252133
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevien kasvattajien käsityksiä varhaiskasvatuksen laadusta sekä laatua edistävistä ja estävistä tekijöistä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Mistä tekijöistä varhaiskasvatuksen laatu muodostuu päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevien kasvattajien käsityksissä, 2) Mitkä tekijät kasvattajien käsityksen mukaan edistävät ja mitkä tekijät estävät laadun toteutumista päiväkodin lapsiryhmässä.

Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty kyselylomakkeella joulukuussa 2018 Facebookin varhaiskasvattajan materiaalipankki-ryhmässä. Lomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastaamisen edellytyksenä oli, että vastaaja työskentelee tällä hetkellä päiväkodin lapsiryhmässä kasvatusvastuullisena. Olen kiinnostunut nimenomaan kasvattajien käsityksistä, joten olen aineistoanalyysissa käyttänyt fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa varhaiskasvatuksen laatututkimus, joka painottuu aikaisempaan suomalaisen varhaiskasvatuksen laadun tutkimukseen. Aineiston analyysi pohjautuu laadun arviointi päivähoidossa -malliin.

Kasvattajien käsitykset laadukkaasta varhaiskasvatuksesta olivat melko yhteneviä. Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva lapsi. Tässä tutkimuksessa vahvasti esiin nousi kasvattajan oma toiminta, se mitä kasvattaja voi tehdä, tukeakseen lapsen hyvinvointia. Kasvattajan toimintana ryhmässä vaikuttaa työyhteisön toimivuus, päiväkodin johtajuus, henkilökunnan koulutus sekä yhteistyö vanhempien kanssa. Näihin vaikuttaa varhaiskasvatuksen puitetekijät, eli resurssit, joilla varhaiskasvatus toimintaa voidaan toteuttaa. Ulkoiset raamit toiminalle ja minimivaatimuksen varhaiskasvatuksen laadulle, asettaa varhaiskasvatuksen vaikuttavuustekijät eli varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asetukset, yhteiskunnalliset arvot sekä varhaiskasvatukseen suunnattu raha. Laadukasta varhaiskasvatusta edistää riittävä resurssointi varhaiskasvatukseen kasvaneiden vaatimusten myötä. Tällä hetkellä kasvattajat kokevat, että vaatimukset ja puitteet eivät kohtaa toisiaan.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38824]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen