Perhelähtöisyyden arviointimenetelmät lasten hoitotyössä
Uuksulainen, Minttu (2019-05-21)
Uuksulainen, Minttu
M. Uuksulainen
21.05.2019
© 2019 Minttu Uuksulainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231977
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata käytettyjä perhelähtöisyyden arviointimenetelmiä lasten hoitotyössä. Tutkimuksen tavoitteena tuottaa tietoa toimivista perhelähtöisyyden arviointimenetelmistä.
Tutkimus on kirjallisuuskatsaus. Aineistonkeruu on toteutettu CINAHL (EBSCO) ja Scopus -tietokannoista maaliskuussa 2019. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitunut kahdeksan tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2014–2019. Tutkimusartikkeleissa on käytetty kuutta (6) eri perhelähtöisyyden arviointimenetelmää. Aineisto analysoitiin vertailemalla arviointimenetelmissä käytettyjä kohdejoukkoja sekä arviointimenetelmien ominaisuuksia. Aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käytettiin arviointimenetelmien sisältöjen kuvaamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhelähtöisyyttä on arvioitu pääosin määrällisin menetelmin. Menetelmiä on käytetty siten, että kohdejoukkona ovat joko sairaan lapsen vanhemmat tai lasta hoitava hoitohenkilökunta. Vaihtoehtoisesti samaa menetelmää on käytetty molemmille kohdejoukoille. Käytetyt arviointimenetelmät on arvioitu olevan soveltuvia arvioimaan perhelähtöisyyden toteutumista.
Erilaisten arviointimenetelmien sisällöt ovat yhtäläisiä joiltain osin, mutta joitakin painotuksellisia eroja on havaittavissa. Perheen ja hoitohenkilökunnan välisen kumppanuuden sekä perheen saaman tuen arviointia on toteutettu arviointimenetelmissä näkyvästi. Perheen saaman tuen osalta tiedollinen tuki korostuu. Perheen aseman huomioinnin ja yksilöllisyyden arviointi on painotuksiltaan vaihtelevaa. Terveydenhuoltojärjestelmän toimivuutta suhteessa perhelähtöisyyden toteutumiseen on arvioitu niukasti.
Perhelähtöisyyden arviointimenetelmien sisällöt ovat lähes yhtäläisiä perhelähtöisyyden käsitteen kanssa. Valtakunnallista tutkimusta perhelähtöisyyden arviointimenetelmistä tarvitaan laadukkaan ja näyttöön perustuvan hoidon takaamiseksi lasten hoitotyössä.
Tutkimus on kirjallisuuskatsaus. Aineistonkeruu on toteutettu CINAHL (EBSCO) ja Scopus -tietokannoista maaliskuussa 2019. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitunut kahdeksan tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2014–2019. Tutkimusartikkeleissa on käytetty kuutta (6) eri perhelähtöisyyden arviointimenetelmää. Aineisto analysoitiin vertailemalla arviointimenetelmissä käytettyjä kohdejoukkoja sekä arviointimenetelmien ominaisuuksia. Aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käytettiin arviointimenetelmien sisältöjen kuvaamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhelähtöisyyttä on arvioitu pääosin määrällisin menetelmin. Menetelmiä on käytetty siten, että kohdejoukkona ovat joko sairaan lapsen vanhemmat tai lasta hoitava hoitohenkilökunta. Vaihtoehtoisesti samaa menetelmää on käytetty molemmille kohdejoukoille. Käytetyt arviointimenetelmät on arvioitu olevan soveltuvia arvioimaan perhelähtöisyyden toteutumista.
Erilaisten arviointimenetelmien sisällöt ovat yhtäläisiä joiltain osin, mutta joitakin painotuksellisia eroja on havaittavissa. Perheen ja hoitohenkilökunnan välisen kumppanuuden sekä perheen saaman tuen arviointia on toteutettu arviointimenetelmissä näkyvästi. Perheen saaman tuen osalta tiedollinen tuki korostuu. Perheen aseman huomioinnin ja yksilöllisyyden arviointi on painotuksiltaan vaihtelevaa. Terveydenhuoltojärjestelmän toimivuutta suhteessa perhelähtöisyyden toteutumiseen on arvioitu niukasti.
Perhelähtöisyyden arviointimenetelmien sisällöt ovat lähes yhtäläisiä perhelähtöisyyden käsitteen kanssa. Valtakunnallista tutkimusta perhelähtöisyyden arviointimenetelmistä tarvitaan laadukkaan ja näyttöön perustuvan hoidon takaamiseksi lasten hoitotyössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]