Yhteiskuntavastuun roolin muutos eurooppalaisessa ammattilaisjalkapallossa
Kuivamäki, Tuomas (2019-05-22)
Kuivamäki, Tuomas
T. Kuivamäki
22.05.2019
© 2019 Tuomas Kuivamäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231963
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on ymmärtää mikä on yhteiskuntavastuun rooli eurooppalaisessa ammattilaisjalkapallossa, ja miten jalkapalloseurojen yhteiskunnallinen asema on muuttunut alan kaupallistumisen ja ammattimaistumisen myötä. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus.
Tutkielma pyrkii ymmärtämään myös mitä motiiveja ja ajureita eurooppalaisilla ammattilaisjalkapalloseuroilla on toteuttaa yhteiskuntavastuuta sekä miten erilaiset yhteiskunnalliset, kulttuurilliset ja institutionaaliset viitekehykset ovat vaikuttaneet näihin tekijöihin. Toisena teemana on tutkia mitä asioita jalkapalloseurojen on otettava huomioon strategisen johtamisen näkökulmasta kehittääkseen ja toteuttaakseen menestyksekästä yhteiskuntavastuuta, ja mitä kehitysvaiheita tästä prosessista voidaan tunnistaa.
Tuloksista voidaan päätellä, että yhteiskuntavastuu on kehittymässä integroivaksi keinoksi määritellä seuran identiteetti ja asema yhteiskunnassa. Seuroilta odotetaan roolimallina toimimista sekä sen paikallista yhteisöä että laajempaa yhteiskuntaa koskevissa ongelmissa ja haasteissa. Ammattilaisjalkapalloseurat eivät toimi strategisen johtamisen näkökulmasta kuten tavalliset voittoa maksimoivat yritykset, joten niihin ei voi soveltaa samoja johtamisoppeja. Vaikka yhteiskuntavastuutoiminnan kehittämisen vaiheet ja keinot ovat aina seurakohtaisia, optimaalista yhteiskuntavastuutoimintaa tavoittelevat seurat pyrkivät kohti yhteiskuntavastuun integrointia seuran strategiaan ja toimintaan. Integroidakseen yhteiskuntavastuun koko organisaation toimintaan, on seurajohtajien kuitenkin siirryttävä sisältöpainotteisuudesta yhteiskuntavastuuprosessin tarkasteluun.
Tutkielma pyrkii ymmärtämään myös mitä motiiveja ja ajureita eurooppalaisilla ammattilaisjalkapalloseuroilla on toteuttaa yhteiskuntavastuuta sekä miten erilaiset yhteiskunnalliset, kulttuurilliset ja institutionaaliset viitekehykset ovat vaikuttaneet näihin tekijöihin. Toisena teemana on tutkia mitä asioita jalkapalloseurojen on otettava huomioon strategisen johtamisen näkökulmasta kehittääkseen ja toteuttaakseen menestyksekästä yhteiskuntavastuuta, ja mitä kehitysvaiheita tästä prosessista voidaan tunnistaa.
Tuloksista voidaan päätellä, että yhteiskuntavastuu on kehittymässä integroivaksi keinoksi määritellä seuran identiteetti ja asema yhteiskunnassa. Seuroilta odotetaan roolimallina toimimista sekä sen paikallista yhteisöä että laajempaa yhteiskuntaa koskevissa ongelmissa ja haasteissa. Ammattilaisjalkapalloseurat eivät toimi strategisen johtamisen näkökulmasta kuten tavalliset voittoa maksimoivat yritykset, joten niihin ei voi soveltaa samoja johtamisoppeja. Vaikka yhteiskuntavastuutoiminnan kehittämisen vaiheet ja keinot ovat aina seurakohtaisia, optimaalista yhteiskuntavastuutoimintaa tavoittelevat seurat pyrkivät kohti yhteiskuntavastuun integrointia seuran strategiaan ja toimintaan. Integroidakseen yhteiskuntavastuun koko organisaation toimintaan, on seurajohtajien kuitenkin siirryttävä sisältöpainotteisuudesta yhteiskuntavastuuprosessin tarkasteluun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34566]