Hoitotyön opettajan osaaminen
Eskola, Helena (2019-05-23)
Eskola, Helena
H. Eskola
23.05.2019
© 2019 Helena Eskola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242036
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tarkoituksena oli teoria- ja tutkimustiedon kartoittamisen avulla kuvata ja selvittää, mitä on hoitotyön opettajan osaaminen. Tutkielman tutkimuskysymyksen avulla selvitettiin, mistä hoitotyön opettajan osaaminen koostuu. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen avulla ajankohtaista ja tiivistettyä tietoa hoitotyön opettajan osaamisesta, jota opetushenkilöstö, koulutusorganisaatiot ja tutkijat voivat eri yhteyksissä hyödyntää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka aineisto kerättiin PubMed, CINAHL ja Medic- tietokannoista (n=8). Lisäksi yksi artikkeli otettiin mukaan manuaalisen haun tuloksena katsaukseen mukaan valitun artikkelin lähdeluetteloon pohjautuen. Aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerit täyttävä aineisto analysoitiin käyttäen menetelminä induktiivista sisällönanalyysiä sekä narratiivista synteesiä.
Tutkielman tulosten mukaan hoitotyön opettajan osaaminen koostuu hoitotyön osaamisesta, pedagogisesta osaamisesta, opettajan persoonallisuustekijöistä ja suhteista opiskelijoihin, hallinto-, tutkimus- ja teknologiaosaamisesta sekä yhteistyöosaamisesta ja kouluttautumisesta. Tulosten perusteella voidaan todeta hoitotyön opettajan osaamisen olevan useasta eri osa-alueesta koostuvaa. Koska hoitotyön opettajan osaaminen on yksi hoitotyön koulutuksen ydinasia, on keskeistä tunnistaa, mitä hoitotyön opettajan osaaminen on. Tämän avulla voidaan mahdollistaa sellaisten hoitotyön ammattilaisten koulutus, joilla on pätevyys vastata hoitotyön jatkuvasti muuttuviin ammattitaitovaatimuksiin.
Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää tutkielman tuloksia omaa osaamista tarkastellessaan. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää koulutusta suunniteltaessa sekä hoitotyön opettajan osaamista koskevaa tutkimusta valmisteltaessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka aineisto kerättiin PubMed, CINAHL ja Medic- tietokannoista (n=8). Lisäksi yksi artikkeli otettiin mukaan manuaalisen haun tuloksena katsaukseen mukaan valitun artikkelin lähdeluetteloon pohjautuen. Aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerit täyttävä aineisto analysoitiin käyttäen menetelminä induktiivista sisällönanalyysiä sekä narratiivista synteesiä.
Tutkielman tulosten mukaan hoitotyön opettajan osaaminen koostuu hoitotyön osaamisesta, pedagogisesta osaamisesta, opettajan persoonallisuustekijöistä ja suhteista opiskelijoihin, hallinto-, tutkimus- ja teknologiaosaamisesta sekä yhteistyöosaamisesta ja kouluttautumisesta. Tulosten perusteella voidaan todeta hoitotyön opettajan osaamisen olevan useasta eri osa-alueesta koostuvaa. Koska hoitotyön opettajan osaaminen on yksi hoitotyön koulutuksen ydinasia, on keskeistä tunnistaa, mitä hoitotyön opettajan osaaminen on. Tämän avulla voidaan mahdollistaa sellaisten hoitotyön ammattilaisten koulutus, joilla on pätevyys vastata hoitotyön jatkuvasti muuttuviin ammattitaitovaatimuksiin.
Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää tutkielman tuloksia omaa osaamista tarkastellessaan. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää koulutusta suunniteltaessa sekä hoitotyön opettajan osaamista koskevaa tutkimusta valmisteltaessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]