Sukupuolen huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
Valasmo, Hilma (2019-05-22)
Valasmo, Hilma
H. Valasmo
22.05.2019
© 2019 Hilma Valasmo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242066
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tavoitteena on selvittää, miten sukupuoli näkyy Opetushallituksen laatimassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016). Tavoitteenani on avata sukupuolen merkitystä varhaiskasvatussuunnitelmassa ja sen myötä varhaiskasvatuksessa sekä avata sukupuolen moninaisuuden käsitettä.
Tutkimusaineistonani toimii siis Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) ja sieltä nouseviin osa-alueisiin liittyvä tutkimuskirjallisuus. Koska varhaiskasvatussuunnitelma on valtakunnallinen ohjeistus siitä, miten varhaiskasvatus Suomessa toteutetaan, keskityn lähinnä kotimaiseen tutkimustietoon. Toteutan tutkimukseni sisällönanalyysina, jossa analysoin sukupuolen näkymistä varhaiskasvatussuunnitelmassa tutkimuskirjallisuuden kautta. Keskiössä ovat 2010-luvulla tehdyt tutkimukset muun muassa luotettavuuden vuoksi.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sukupuoli näkyy ennen kaikkea arvoissa, jotka pohjustavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Varhaiskasvatussuunnitelman arvoissa korostetaan vahvasti yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta. Sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että jokainen meistä kokee sukupuolen omalla tavallaan. Moninaisuus voi olla jopa suurempaa sukupuolen sisällä kuin sukupuolten välillä. Varhaiskasvatussuunnitelman mukaan moninaisuutta tulee kunnioittaa. Varhaiskasvatuksessa ilmenee sukupuolittavia käytänteitä muun muassa leikin ohjauksessa, lasten leikeissä ja vuorovaikutuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelma asettaa tavoitteet muun muassa sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle. Kasvattajan tulee kiinnittää huomiota tasa-arvoon sekä sukupuolittuneisiin käytänteisiin, kun pohditaan lasten osallisuutta ja kehitetään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä.
Tutkimusaineistonani toimii siis Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) ja sieltä nouseviin osa-alueisiin liittyvä tutkimuskirjallisuus. Koska varhaiskasvatussuunnitelma on valtakunnallinen ohjeistus siitä, miten varhaiskasvatus Suomessa toteutetaan, keskityn lähinnä kotimaiseen tutkimustietoon. Toteutan tutkimukseni sisällönanalyysina, jossa analysoin sukupuolen näkymistä varhaiskasvatussuunnitelmassa tutkimuskirjallisuuden kautta. Keskiössä ovat 2010-luvulla tehdyt tutkimukset muun muassa luotettavuuden vuoksi.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sukupuoli näkyy ennen kaikkea arvoissa, jotka pohjustavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Varhaiskasvatussuunnitelman arvoissa korostetaan vahvasti yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta. Sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että jokainen meistä kokee sukupuolen omalla tavallaan. Moninaisuus voi olla jopa suurempaa sukupuolen sisällä kuin sukupuolten välillä. Varhaiskasvatussuunnitelman mukaan moninaisuutta tulee kunnioittaa. Varhaiskasvatuksessa ilmenee sukupuolittavia käytänteitä muun muassa leikin ohjauksessa, lasten leikeissä ja vuorovaikutuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelma asettaa tavoitteet muun muassa sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle. Kasvattajan tulee kiinnittää huomiota tasa-arvoon sekä sukupuolittuneisiin käytänteisiin, kun pohditaan lasten osallisuutta ja kehitetään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]