The factors of motion sickness : developing Janitor Run, the virtual reality scooter game
Rapakko, Sami; Törrönen, Olli (2019-05-29)
Rapakko, Sami
Törrönen, Olli
S. Rapakko; O. Törrönen
29.05.2019
© 2019 Sami Rapakko, Olli Törrönen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906062477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906062477
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis presents a study on the effects of motion sickness, vection and nausea in the context of virtual reality environments through a developed virtual reality kick scooting game called Janitor Run VR. The main research problems to be studied were which of the many aspects of virtual reality games induce motion sickness and nausea, and how these negative effects can be mitigated or eliminated. The methods used were twofold. First, a brief literature review was conducted on the history, best practices and common problems on virtual reality. Then, a two-phased evaluation was conducted, where participants were asked to try the developed game and give feedback on the studied negative effects through an interview and a questionnaire. The results gathered from 12 different participants on each evaluation phase seem to indicate, that there is a link between the perceived discomfort and motion sickness with a more realistic motion scheme and the use of sound effects and background music. Tämä kandidaatintyö tuo esille tutkimuksen matkapahoinvointiin ja vektion virtuaalitodellisuudessa kehitetyn virtuaalitodellisuuspotkulautapelin, Janitor Run VR:n, kautta. Kandidaatintyön päätutkimusongelmat käsittelevät sitä, kuinka virtuaalitodellisuuspelit saavat aikaan pahoinvointia ja kuinka niiden haitallisia vaikutuksia voidaan vähentää tai eliminoida. Tutkimuksessa käytettiin kahta tutkimusmenetelmää. Ensin suoritettiin lyhyt kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuden historiasta, parhaista käytäntötavoista sekä yleisistä ongelmista. Sen jälkeen toisena menetelmänä käytettiin kaksivaiheista evaluaatiota, joissa molemmissa kerättiin palautetta 12 osallistujilta tutkittuihin negatiivisiin vaikutuksiin haastattelun ja kyselyn avulla. Tutkimuksen tulokset näyttävät osoittavan linkin havaitun pahoinvoinnin, realistisen liikkumisen sekä äänitehosteiden ja taustamusiikin kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34566]