Katsomuskasvatus varhaiskasvatuksessa
Kiviniemi, Susanna (2019-05-20)
Kiviniemi, Susanna
S. Kiviniemi
20.05.2019
© 2019 Susanna Kiviniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221903
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani käsittelen katsomuskasvatusta varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksenani on selvittää, miksi katsomuskasvatus on tärkeätä varhaiskasvatuksessa sekä miten katsomuskasvatuksen tärkeyttä perustellaan. Tutkin aihetta kirjallisuuden avulla, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Uuden Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) myötä uskontokasvatuksen tilalle on tullut katsomuskasvatus. Kirkko on kuitenkin edelleen yhtenä yhteistyötahona päiväkodin kanssa. Katsomuksen huomioiva kasvatus on nostattanut hyvin erilaisia mielipiteitä ja usein katsomusten läsnäoloa on karsittu jopa suomalaisen kulttuurin kustannuksella. Tämän vuoksi onkin kiinnostavaa tarkastella, miten katsomuskasvatusta perustellaan ja pidetään kuitenkin hyvänä asiana. Monikulttuurisuuden lisääntyminen vaikuttaa siten, että erilaisia katsomuksia tulee yhä enemmän päiväkodin arkeen ja erilaiset katsomukset tulee huomioida.
Tuloksissa yleiseksi linjaukseksi nousi, että katsomuskasvatus nähtiin tärkeänä tekijänä lapselle henkilökohtaisesti, riippumatta hänen omasta vakaumuksestaan. Katsomuskasvatuksen nähtiin olevan positiivinen asia varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa uskontokasvatuskaan ei ole ollut uskonnon opettamista, vaan erilaisten katsomusten tarkastelua ja toiseuden ymmärtämistä. Kirjallisuudessa oli huomioitu se, että katsomuskasvatuksen ei tulisi olla uskontorajoittunut, vaan se sopisi jokaiselle katsomuksesta riippumatta.
Kirjallisuuden pohjautuessa vuoden 2005 Varhaiskasvatussuunnitelmaan, tarkastelu liittyy uskontokasvatukseen. Uuden Varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta ei ole juuri vielä kirjallisuutta, jossa paneuduttaisiin katsomuskasvatukseen ja sen toimintaan. Uudemman kirjallisuuden ja uusiin toimintaohjeisiin pohjautuvan kirjallisuuden myötä saataisiin ajankohtaisempi kuva kyseisestä tilanteesta.
Tuloksissa yleiseksi linjaukseksi nousi, että katsomuskasvatus nähtiin tärkeänä tekijänä lapselle henkilökohtaisesti, riippumatta hänen omasta vakaumuksestaan. Katsomuskasvatuksen nähtiin olevan positiivinen asia varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa uskontokasvatuskaan ei ole ollut uskonnon opettamista, vaan erilaisten katsomusten tarkastelua ja toiseuden ymmärtämistä. Kirjallisuudessa oli huomioitu se, että katsomuskasvatuksen ei tulisi olla uskontorajoittunut, vaan se sopisi jokaiselle katsomuksesta riippumatta.
Kirjallisuuden pohjautuessa vuoden 2005 Varhaiskasvatussuunnitelmaan, tarkastelu liittyy uskontokasvatukseen. Uuden Varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta ei ole juuri vielä kirjallisuutta, jossa paneuduttaisiin katsomuskasvatukseen ja sen toimintaan. Uudemman kirjallisuuden ja uusiin toimintaohjeisiin pohjautuvan kirjallisuuden myötä saataisiin ajankohtaisempi kuva kyseisestä tilanteesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]