Vaikeudesta voimavaraksi : ADHD-oireinen oppilas kuvataiteessa
Ohmeroluoma, Anni (2019-05-20)
Ohmeroluoma, Anni
A. Ohmeroluoma
20.05.2019
© 2019 Anni Ohmeroluoma. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221907
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen adhd-oireista oppilasta kuvataiteessa. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyn aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön (adhd) sekä kuvataiteeseen ja lopuksi nämä kaksi teemaa yhdistyvät. Tutkielmassani selvitän, millaisia vaikutuksia taiteellisella työskentelyllä on adhd-oireiselle oppilaalle ja millaisia vahvuuksia oppilaalla voi olla. Lisäksi kuvailen, miten adhd-oireisen oppilaan työskentelyä voidaan tukea kuvataiteessa.
Adhd on yleisin neuropsykiatrinen häiriö kouluikäisillä ja jokainen opettaja tulee varmasti kohtaamaan työurallaan adhd-oireisia oppilaita. Musiikin ja liikunnan vaikutuksia adhd-oireiselle oppilaalle on tutkittu, mutta kuvataiteen mahdollisuudet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Taiteellinen tekeminen voi kuitenkin jopa lieventää adhd-oireita, sillä se aktivoi mielihyväkeskusta, jonka toiminta adhd-oireisilla oppilailla on laiskempaa. Lisäksi kuvataiteen moniaistilliset ja luovat työskentelytavat sopivat usein adhd-oireiselle oppilaalle.
Adhd-oireisella oppilaalla voi olla myös vahvuuksia, joita on syytä sanoittaa ja korostaa oppilaan toiminnassa. Lisäksi tukitoimilla voidaan ohjata suotuisaan käyttäytymiseen, vireystilan ohjaamiseen ja oppimisen tukemiseen. Konkreettisina tukitoimina on esimerkiksi oppimisympäristön strukturointi sekä välittömän palautteen antaminen. Adhd-oireisen oppilaan tukemiseen on paljon mahdollisuuksia, mutta kaikki ratkaisut eivät sovi kaikille. Adhd-oireet esiintyvät hyvin eri tavoin, joten tukitoimia suunnitellessa korostuu erityisesti oppilaantuntemus. Tutkielman tarkoituksena onkin selvittää erilaisia vaihtoehtoja oppilaan tukemiseen, joita voi soveltaa jokaisen oppilaan kohdalla erikseen. Lisäksi tutkielmallani haluan kannustaa vahvuusperustaiseen ajatteluun adhd-oireisten oppilaiden kohdalla.
Adhd on yleisin neuropsykiatrinen häiriö kouluikäisillä ja jokainen opettaja tulee varmasti kohtaamaan työurallaan adhd-oireisia oppilaita. Musiikin ja liikunnan vaikutuksia adhd-oireiselle oppilaalle on tutkittu, mutta kuvataiteen mahdollisuudet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Taiteellinen tekeminen voi kuitenkin jopa lieventää adhd-oireita, sillä se aktivoi mielihyväkeskusta, jonka toiminta adhd-oireisilla oppilailla on laiskempaa. Lisäksi kuvataiteen moniaistilliset ja luovat työskentelytavat sopivat usein adhd-oireiselle oppilaalle.
Adhd-oireisella oppilaalla voi olla myös vahvuuksia, joita on syytä sanoittaa ja korostaa oppilaan toiminnassa. Lisäksi tukitoimilla voidaan ohjata suotuisaan käyttäytymiseen, vireystilan ohjaamiseen ja oppimisen tukemiseen. Konkreettisina tukitoimina on esimerkiksi oppimisympäristön strukturointi sekä välittömän palautteen antaminen. Adhd-oireisen oppilaan tukemiseen on paljon mahdollisuuksia, mutta kaikki ratkaisut eivät sovi kaikille. Adhd-oireet esiintyvät hyvin eri tavoin, joten tukitoimia suunnitellessa korostuu erityisesti oppilaantuntemus. Tutkielman tarkoituksena onkin selvittää erilaisia vaihtoehtoja oppilaan tukemiseen, joita voi soveltaa jokaisen oppilaan kohdalla erikseen. Lisäksi tutkielmallani haluan kannustaa vahvuusperustaiseen ajatteluun adhd-oireisten oppilaiden kohdalla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34567]