Sidosryhmien vaikutus yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen
Keino, Laura (2019-05-22)
Keino, Laura
L. Keino
22.05.2019
© 2019 Laura Keino. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252094
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja sen aiheena oli sidosryhmien vaikutus yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen. Tutkielmassa tutkittiin erilaisia mahdollistajia ja estäjiä, jotka vaikuttavat yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen sidosryhmänäkökulmasta sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat yritykselle uudelleenbrändäystarpeen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukijalle mitä yrityksen uudelleenbrändäyksellä tarkoitetaan ja miten siitä saadaan mahdollisimman menestyksekäs kohdistaen huomion erityisesti yrityksen sidosryhmiin. Tätä aihetta ei oltu tutkittu sen tarkemmin aikaisemmissa tutkimuksissa, joten tähän tutkielmaan löydettiin näin ollen hyvä näkökulma juuri sidosryhmistä.
Tutkielmassa löydettiin viisi erilaista sidosryhmätekijää, jotka vaikuttivat suorasti yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen sekä kolme epäsuorasti vaikuttavaa tekijää. Suorat tekijät olivat vertikaalinen vs. horisontaalinen kommunikointi yrityksen sidosryhmille, sidosryhmien erilaiset intressit, brändin jatkuvuus, sisäiset brändäystoimet sekä asiakkaiden mieltymykset. Epäsuorat tekijät olivat uudelleenbrändäyksen johtaminen, markkinointi sekä tutkiminen. Näitä kaikkia tekijöitä tutkittiin sidosryhmänäkökulmasta niin, että saatiin käsitys siitä, miten yrityksen sidosryhmät ja niiden kohtelu vaikuttaa uudelleenbrändäyksen lopputulemaan.
Tutkielmassa myös selvitetään, miten uudelleenbrändäyksen menestystä voidaan mitata vai voidaanko sitä edes mitata. Lukija saa myös tutkielmasta käsityksen mitä perustoimenpiteitä yrityksen uudelleenbrändäykseen tulee aina kuulua. Kokonaisuutena tutkielma perehdyttää lukijan yrityksen uudelleenbrändäyksen ymmärtämiseen sekä sidosryhmätekijöihin, jotka vaikuttavat yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen.
Tutkielmassa löydettiin viisi erilaista sidosryhmätekijää, jotka vaikuttivat suorasti yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen sekä kolme epäsuorasti vaikuttavaa tekijää. Suorat tekijät olivat vertikaalinen vs. horisontaalinen kommunikointi yrityksen sidosryhmille, sidosryhmien erilaiset intressit, brändin jatkuvuus, sisäiset brändäystoimet sekä asiakkaiden mieltymykset. Epäsuorat tekijät olivat uudelleenbrändäyksen johtaminen, markkinointi sekä tutkiminen. Näitä kaikkia tekijöitä tutkittiin sidosryhmänäkökulmasta niin, että saatiin käsitys siitä, miten yrityksen sidosryhmät ja niiden kohtelu vaikuttaa uudelleenbrändäyksen lopputulemaan.
Tutkielmassa myös selvitetään, miten uudelleenbrändäyksen menestystä voidaan mitata vai voidaanko sitä edes mitata. Lukija saa myös tutkielmasta käsityksen mitä perustoimenpiteitä yrityksen uudelleenbrändäykseen tulee aina kuulua. Kokonaisuutena tutkielma perehdyttää lukijan yrityksen uudelleenbrändäyksen ymmärtämiseen sekä sidosryhmätekijöihin, jotka vaikuttavat yrityksen uudelleenbrändäyksen menestyksellisyyteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]