Oppimista tukeva ohjaus
Veteläinen, Merja (2019-05-21)
Veteläinen, Merja
M. Veteläinen
21.05.2019
© 2019 Merja Veteläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905221887
Tiivistelmä
Syventävässä tutkielmassa syvennyttiin oppimiseen, kartoittaen sitä tukevaa ohjausta vuorovaikutuksellisena ilmiönä. Oppimiskäsityksistä keskityttiin erityisesti transformatiiviseen oppimiseen. Tämän lisäksi tutkielmassa avattiin dialogisen ohjauksen käsitteitä näyttäen, miten ne voisivat jäsentää ammatillista kasvua tukevan ohjauksen vuorovaikutusta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapauksena on ohjaajakoulutuksessa näytelty ohjaustilanne ja siitä tehty tekstimuotoinen transkriptio. Aineiston analyysimenetelmänä on laadullisen tutkimuksen sisällön analyysi sekä dialoginen sekvenssianalyysi soveltuvin osin.
Transformatiivisessa oppimisessa oppimisen ydin on kokemusten merkitysten tarkastelu ja sen myötä tapahtuva kehittyminen. Aiempia kokemuksia ja tulkintoja reflektoiden muodostetaan uusi korjattu tulkinta ja muiden kanssa keskusteltaessa testataan, pitääkö uusi korjattu tulkinta paikkansa. Transformatiivisen oppimisen viimeisessä vaiheessa uusi käsitys sisäistetään ja oppija integroi sen muiden käsitysten joukkoon.
Ohjausta tehdään pääasiassa olemalla vuorovaikutuksessa, keskustelemalla. Ohjaaja on asiantuntijana prosessissa, jossa ohjattava oppii käsittelemään kokemuksiaan, tekemään itsereflektiota, suuntaamaan oppimistaan ja ratkaisemaan ongelmiaan. Ohjaajan tärkeimpiä taitoja ovat näin ollen vuorovaikutustaidot. Dialogisin periaattein tapahtuvassa ohjaustilanteessa merkittävimpiä ohjaajan periaatteita ovat kuunteleminen, toisen kunnioittaminen ja myönteinen suhtautuminen asioihin ja ihmisiin. Sama periaate ohjaajasta hyvänä kuuntelijana tulee esiin myös teoriassa transformatiivisen oppimisen teoriassa. Kuuntelemisen lisäksi ohjaajan on keskeistä pitäytyä ohjattavan näkökulmassa. Ohjaajan tulisi olla kiinnostunut ohjattavan tavoista hahmottaa ongelmaa ja etsiä ohjattavan ilmaisusta vihjeitä, jotka kertovat hänen suhtautumistavoistaan itseen ja kohteena olevaan asiaan. Tutkimus tukee käsitystä, että dialoginen ohjaus mahdollistaisi transformatiivisen oppimisen.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapauksena on ohjaajakoulutuksessa näytelty ohjaustilanne ja siitä tehty tekstimuotoinen transkriptio. Aineiston analyysimenetelmänä on laadullisen tutkimuksen sisällön analyysi sekä dialoginen sekvenssianalyysi soveltuvin osin.
Transformatiivisessa oppimisessa oppimisen ydin on kokemusten merkitysten tarkastelu ja sen myötä tapahtuva kehittyminen. Aiempia kokemuksia ja tulkintoja reflektoiden muodostetaan uusi korjattu tulkinta ja muiden kanssa keskusteltaessa testataan, pitääkö uusi korjattu tulkinta paikkansa. Transformatiivisen oppimisen viimeisessä vaiheessa uusi käsitys sisäistetään ja oppija integroi sen muiden käsitysten joukkoon.
Ohjausta tehdään pääasiassa olemalla vuorovaikutuksessa, keskustelemalla. Ohjaaja on asiantuntijana prosessissa, jossa ohjattava oppii käsittelemään kokemuksiaan, tekemään itsereflektiota, suuntaamaan oppimistaan ja ratkaisemaan ongelmiaan. Ohjaajan tärkeimpiä taitoja ovat näin ollen vuorovaikutustaidot. Dialogisin periaattein tapahtuvassa ohjaustilanteessa merkittävimpiä ohjaajan periaatteita ovat kuunteleminen, toisen kunnioittaminen ja myönteinen suhtautuminen asioihin ja ihmisiin. Sama periaate ohjaajasta hyvänä kuuntelijana tulee esiin myös teoriassa transformatiivisen oppimisen teoriassa. Kuuntelemisen lisäksi ohjaajan on keskeistä pitäytyä ohjattavan näkökulmassa. Ohjaajan tulisi olla kiinnostunut ohjattavan tavoista hahmottaa ongelmaa ja etsiä ohjattavan ilmaisusta vihjeitä, jotka kertovat hänen suhtautumistavoistaan itseen ja kohteena olevaan asiaan. Tutkimus tukee käsitystä, että dialoginen ohjaus mahdollistaisi transformatiivisen oppimisen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]