Opettajien käsityksiä liikunnan lisäämisestä kolmosluokkalaisten matematiikan tunneille
Wentin, Erik; Wentin, Iiris (2019-05-23)
Wentin, Erik
Wentin, Iiris
E. Wentin; I. Wentin
23.05.2019
© 2019 Erik Wentin, Iiris Wentin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252105
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassamme kuvataan opettajien käsityksiä liikunnan lisäämisestä kolmosluokkalaisten matematiikan tunneille. Tutkielmamme tarkoitus on tuoda esiin opettajien käsityksiä oppitunnin aikaisen liikkumisen vaikutuksesta oppilaan oman toiminnan ohjaukseen, oppimistavoitteiden saavuttamiseen sekä oppilaan asenteisiin ja emootioihin koulutyössä. Lisäksi tutkielmamme käsittelee opettajien käsityksiä oppitunnin aikaisen liikunnan vaikutuksesta opettajan työhön.
Laadullinen tutkimuksemme toteutettiin osana LIKES-tutkimuskeskuksen Liikkuvaa matikkaa -interventiotutkimusta, jossa kolmosluokkalaisten matematiikan tunneille lisättiin liikuntaa yhdeksän viikon ajan. Tässä tutkimuksessa informantteina toimivat kolmosluokkalaisten opettajat. Tutkimusaineistomme kerättiin haastattelemalla kahden oppilasryhmän opettajia. Tutkimuksen ajan toisessa oppilasryhmässä matematiikkaa opetettiin osittain liikunnan avulla ja toisessa oppilasryhmässä matematiikan tunneille oli sisällytetty liikuntabreikkejä eli taukoliikuntaa.
Opettajien kokemus oli, että oppitunnin aikainen liikunta vaikuttaa pitemmällä aikavälillä myönteisesti oppilaan oppimiseen. Liikunta enemmän ärsykkeitä sisältävänä toimintamuotona haastoi oppilaita suuntaamaan tarkkaavaisuuden oppiaineen kannalta merkittäviin asioihin. Oppitunnin aikaisen intensiivisen liikkumisen jälkeen oppilaat pystyivät kuitenkin paremmin keskittymään omatoimisiin matematiikan tehtäviin. Oppitunnin aikaisella liikkumisella nähtiin olevan hetkellisiä vaikutuksia oppilaan myönteisiin emootioihin ja pitemmällä aikavälillä oppilaan asenteisiin matematiikkaa kohtaan. Tulosten mukaan opettajankoulutuksella ja täydennyskoulutuksella on mahdollista vaikuttaa toiminnallisen opetuksen toteutumiseen koululuokissa. Liikkumisen toteutuminen oppitunnilla koettiin olevan kiinni myös opettajan asenteista ja harrastuneisuudesta.
Laadullinen tutkimuksemme toteutettiin osana LIKES-tutkimuskeskuksen Liikkuvaa matikkaa -interventiotutkimusta, jossa kolmosluokkalaisten matematiikan tunneille lisättiin liikuntaa yhdeksän viikon ajan. Tässä tutkimuksessa informantteina toimivat kolmosluokkalaisten opettajat. Tutkimusaineistomme kerättiin haastattelemalla kahden oppilasryhmän opettajia. Tutkimuksen ajan toisessa oppilasryhmässä matematiikkaa opetettiin osittain liikunnan avulla ja toisessa oppilasryhmässä matematiikan tunneille oli sisällytetty liikuntabreikkejä eli taukoliikuntaa.
Opettajien kokemus oli, että oppitunnin aikainen liikunta vaikuttaa pitemmällä aikavälillä myönteisesti oppilaan oppimiseen. Liikunta enemmän ärsykkeitä sisältävänä toimintamuotona haastoi oppilaita suuntaamaan tarkkaavaisuuden oppiaineen kannalta merkittäviin asioihin. Oppitunnin aikaisen intensiivisen liikkumisen jälkeen oppilaat pystyivät kuitenkin paremmin keskittymään omatoimisiin matematiikan tehtäviin. Oppitunnin aikaisella liikkumisella nähtiin olevan hetkellisiä vaikutuksia oppilaan myönteisiin emootioihin ja pitemmällä aikavälillä oppilaan asenteisiin matematiikkaa kohtaan. Tulosten mukaan opettajankoulutuksella ja täydennyskoulutuksella on mahdollista vaikuttaa toiminnallisen opetuksen toteutumiseen koululuokissa. Liikkumisen toteutuminen oppitunnilla koettiin olevan kiinni myös opettajan asenteista ja harrastuneisuudesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]