Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirjallisuuskasvatuksen merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajien tulkitsemana esiopetuksessa

Partanen, Laura; Reipakka, Henna (2019-05-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201905252127.pdf (807.8Kt)
nbnfioulu-201905252127_pdfa_report.xml (226.8Kt)
nbnfioulu-201905252127_mods.xml (12.88Kt)
nbnfioulu-201905252127_solr.xml (28.90Kt)
Lataukset: 


Partanen, Laura
Reipakka, Henna
L. Partanen; H. Reipakka
23.05.2019
© 2019 Laura Partanen, Henna Reipakka. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252127
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskasvatuksen merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajien tulkitsemana esiopetuksessa. Päätutkimuskysymykseksi muodostui: ”mikä on kirjallisuuskasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta?” Lisäksi tutkimus jäsentyi seuraavien alatutkimuskysymyksien kautta: ”minkälaista kirjallisuuskasvatusmateriaalia varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät esiopetuksen arjessa? ja ”millaisia merkityksiä kirjallisuuskasvatuksella on varhaiskasvatuksien opettajien tulkintojen mukaan lapsen kehitykselle ja oppimiselle?”

Tutkimus on toteutettu mixed methods -lähestymistavalla, joka yhdistää laadullisen ja määrällisen metodologian. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin vastaus 28 varhaiskasvatuksen opettajalta. Tämän lisäksi haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Teoria rakentuu ydinkäsitteen kirjallisuuskasvatus ympärille, jossa painottuu erityisesti pedagoginen käyttö sekä opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus. Otamme tutkimuksessa huomioon myös esiopetusta ohjaavat asiakirjat kirjallisuuskasvatuksen näkökulmasta. Esimerkiksi Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) monilukutaito liittyy kiinteästi ajattelun ja oppimisen taitoihin. Jotta nämä taidot kehittyvät, lapsi tarvitsee avukseen opettajan lukemisen mallia ja rikasta tekstiympäristöä, jonka kirjallisuuskasvatuksen käyttö voi parhaimmillaan tarjota. Kirjallisuuskasvatuksen käsitettä ei kuitenkaan suoraan mainita kyseisessä asiakirjassa, joka voi osittain vaikuttaa tuloksissa esiin nousseeseen käsitteen vierauteen, vaikka sen merkitys koettiinkin vahvana.

Kirjallisuuskasvatuksen käyttöä haastaa tulosten mukaan lasten vähentynyt kiinnostunut lukemista ja kirjallisuutta kohtaan. Tutkimustuloksista kuitenkin ilmenee, että kirjallisuuskasvatuksella katsotaan olevan tärkeä merkitys esiopetuksessa ja sitä käytetään monipuolisesti, säännöllisesti sekä pedagogisesti; lisätietoisuutta, materiaalia sekä koulutusta tulisi kuitenkin olla tarjolla enemmän.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen