Opettajien näkemyksiä Qridi-arviointityökalusta koululiikunnassa
Posio, Sofia; Vänttilä, Juho (2019-05-23)
Posio, Sofia
Vänttilä, Juho
S. Posio; J. Vänttilä
23.05.2019
© 2019 Sofia Posio, Juho Vänttilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252082
Tiivistelmä
Koululiikunnassa, kuten muissakin kouluaineissa, arviointi on suuressa roolissa. Formatiivinen arviointi työllistää opettajaa aiempaa enemmän, joten erilaisista arviointityökaluista voi olla suuri hyöty opettajalle. Qridi on hyvä esimerkki arviointityökalusta, jota opettaja voi hyödyntää koululiikunnan oppilasarviointia tehdessään. Qridi on formatiivisen arvioinnin sähköinen työkalu, joka on kehitetty vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 asettamiin arvioinnin vaatimuksiin. Monipuolisen arvioinnin keskeisin ajatus on, että oppilaalle annetaan useita vaihtoehtoja ja tapoja näyttää osaamisensa. Qridi-arviointityökalu on yksi keino siihen, miten arviointia voidaan monipuolistaa.
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä Qridi-arviointityökalun käytön vaikutuksista oppilaiden työskentelyyn, oppimiseen ja formatiiviseen arviointiin koululiikunnassa. Tavoitteena oli selvittää, miten opettajat hyödyntävät Qridiä koululiikunnan formatiivisessa arvioinnissa ja miten opettajat arvioivat Qridi-arviointisovelluksen käytettävyyttä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia Qridin käytöllä oli oppilaiden oppimiseen ja tuntityöskentelyyn koululiikunnassa opettajien kokemana.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii perusopetuksen ja koululiikunnan arviointi. Tarkastelu kohdentuu erityisesti formatiiviseen arviointiin ja itsearviointiin. Lisäksi kuvataan itsearviointia osana formatiivista arviointia, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaista arviointia koululiikunnassa ja Qridi-arviointityökalua. Haastateltaviksi valikoitiin perusopetuksen liikuntaa opettavia opettajia, jotka käyttivät Qridi-arviointityökalua koululiikunnassa. Tämän laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista analyysia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hyödynsivät Qridi-arviointityökalua koululiikunnan formatiivisessa arvioinnissa toteuttamalla Qridin kautta oppilaiden itsearviointia sekä opettajan oppilasarviointia. Käytön aktiivisuus vaihteli suuresti opettajien välillä. Qridin avulla arvioitiin työskentelyn taitoja, laaja-alaista osaamista, asennetta, arvostuksia, käyttäytymistä ja liikunnan lajitaitoja. Opettajat pitivät Qridiä pääsääntöisesti helppokäyttöisenä ja hyödyllisenä sovelluksena. Qridi-sovelluksen käyttö vaikutti sekä oppilaiden työskentelyyn että oppimiseen. Vaikutukset olivat merkittävämpiä vähän liikkuvien kohdalla. Qridi-arviointityökalu antaa mahdollisuuden motivoida vähän liikkuvia oppilaita liikkumaan.
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä Qridi-arviointityökalun käytön vaikutuksista oppilaiden työskentelyyn, oppimiseen ja formatiiviseen arviointiin koululiikunnassa. Tavoitteena oli selvittää, miten opettajat hyödyntävät Qridiä koululiikunnan formatiivisessa arvioinnissa ja miten opettajat arvioivat Qridi-arviointisovelluksen käytettävyyttä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia Qridin käytöllä oli oppilaiden oppimiseen ja tuntityöskentelyyn koululiikunnassa opettajien kokemana.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii perusopetuksen ja koululiikunnan arviointi. Tarkastelu kohdentuu erityisesti formatiiviseen arviointiin ja itsearviointiin. Lisäksi kuvataan itsearviointia osana formatiivista arviointia, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaista arviointia koululiikunnassa ja Qridi-arviointityökalua. Haastateltaviksi valikoitiin perusopetuksen liikuntaa opettavia opettajia, jotka käyttivät Qridi-arviointityökalua koululiikunnassa. Tämän laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista analyysia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hyödynsivät Qridi-arviointityökalua koululiikunnan formatiivisessa arvioinnissa toteuttamalla Qridin kautta oppilaiden itsearviointia sekä opettajan oppilasarviointia. Käytön aktiivisuus vaihteli suuresti opettajien välillä. Qridin avulla arvioitiin työskentelyn taitoja, laaja-alaista osaamista, asennetta, arvostuksia, käyttäytymistä ja liikunnan lajitaitoja. Opettajat pitivät Qridiä pääsääntöisesti helppokäyttöisenä ja hyödyllisenä sovelluksena. Qridi-sovelluksen käyttö vaikutti sekä oppilaiden työskentelyyn että oppimiseen. Vaikutukset olivat merkittävämpiä vähän liikkuvien kohdalla. Qridi-arviointityökalu antaa mahdollisuuden motivoida vähän liikkuvia oppilaita liikkumaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]