Haastavan käytöksen ennaltaehkäisy ja opettajan interventiokeinot
Peltola, Iida (2019-03-27)
Peltola, Iida
I. Peltola
27.03.2019
© 2019 Iida Peltola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903291373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903291373
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrin hahmottamaan oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Kouluissa haastavasta käyttäytymisestä puhutaan häiriökäyttäytymisenä ja sopeutumattomuutena. Se on pitkäkestoista sääntöjen ja normien rikkomista, joka kuormittaa opettajia ja vaikeuttaa oppilaan koulutyöskentelyä. Haastava käytös myös kahlitsee opettajia. Opettajaan suunnattu häiriökäyttäytyminen voi saada opettajan näkemään oppilaan vain negatiivisen käytöksen valossa ja unohtamaan yksilön muut ominaisuudet. Haastavan käytöksen ilmenemismuodot ovat moninaisia ja sen vuoksi välillä onkin vaikeaa määrittää, mikä on haastavaa käytöstä.
Tarkastelen koulussa esiintyvää haastavaa käytöstä opettajan näkökulmasta: millä tavoin opettaja voi osaltaan ennaltaehkäistä haastavaa käytöstä ja ongelmien syntymistä. Haastavan käytöksen ennaltaehkäisyssä tutkin pieniä jokapäiväisiä tekoja, jotka liittyvät esimerkiksi opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen sekä luokan yhteisiin sääntöihin. Lisäksi olen ottanut tähän kirjallisuuskatsaukseen mukaan kolme interventiomenetelmää. Nämä menetelmät toteutetaan osana oppilaan jokapäiväistä koulunkäyntiä ja erillisinä tapaamiskertoina koulun ulkopuolella. Pilottikouluissa nämä interventiomenetelmät on todettu hyvin lupaaviksi ja helpoiksi sopeuttaa koulun arkeen. Mutta vaikka menetelmät on suunniteltu toteutettavaksi koulun ympäristössä, interventioiden onnistumisen kannalta on olennaisen tärkeää, että interventioiden periaatteita noudatetaan myös kotona sekä muissa oppilaan kasvuympäristöissä. Interventioiden onnistumisen kannalta etukäteissuunnittelu on hyvin olennaista. Mitä paremmin ongelmakäytös ennen interventiota ja tavoitteellinen käytös intervention jälkeen määritetään, sitä todennäköisemmin päästään haluttuun tavoitteeseen.
Valitsin haastavan käytöksen tutkielmani aiheeksi, sillä ilmiöön törmää joka päivä koulun arjessa ja myös mediassa oppilaiden ongelmallisesta käytöksestä kirjoitetaan yhä kasvavissa määrin. Kirjallisuuskatsauksen avulla olen pyrkinyt löytämään käytännönläheisiä, jokaiselle opettajalle toteutettavissa olevia keinoja tarttua haastavaan käytökseen.
Tarkastelen koulussa esiintyvää haastavaa käytöstä opettajan näkökulmasta: millä tavoin opettaja voi osaltaan ennaltaehkäistä haastavaa käytöstä ja ongelmien syntymistä. Haastavan käytöksen ennaltaehkäisyssä tutkin pieniä jokapäiväisiä tekoja, jotka liittyvät esimerkiksi opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen sekä luokan yhteisiin sääntöihin. Lisäksi olen ottanut tähän kirjallisuuskatsaukseen mukaan kolme interventiomenetelmää. Nämä menetelmät toteutetaan osana oppilaan jokapäiväistä koulunkäyntiä ja erillisinä tapaamiskertoina koulun ulkopuolella. Pilottikouluissa nämä interventiomenetelmät on todettu hyvin lupaaviksi ja helpoiksi sopeuttaa koulun arkeen. Mutta vaikka menetelmät on suunniteltu toteutettavaksi koulun ympäristössä, interventioiden onnistumisen kannalta on olennaisen tärkeää, että interventioiden periaatteita noudatetaan myös kotona sekä muissa oppilaan kasvuympäristöissä. Interventioiden onnistumisen kannalta etukäteissuunnittelu on hyvin olennaista. Mitä paremmin ongelmakäytös ennen interventiota ja tavoitteellinen käytös intervention jälkeen määritetään, sitä todennäköisemmin päästään haluttuun tavoitteeseen.
Valitsin haastavan käytöksen tutkielmani aiheeksi, sillä ilmiöön törmää joka päivä koulun arjessa ja myös mediassa oppilaiden ongelmallisesta käytöksestä kirjoitetaan yhä kasvavissa määrin. Kirjallisuuskatsauksen avulla olen pyrkinyt löytämään käytännönläheisiä, jokaiselle opettajalle toteutettavissa olevia keinoja tarttua haastavaan käytökseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]